Bord Mora av Axel Einar Hjorth, utställt på Stockholmsutställningen 1930. Den så kallade fladdermusfåtöljen kom via amerikanska möbelföretaget Knoll till Europa och licenstillverkades av NK i Nyköping.

Stort intresse för att låna ut NK-möbler till museet

I mars 2023 öppnar ”NK:s möbler” på Sörmlands museum. I utställningen visas möbler som museet har i sina egna samlingar, men också som andra museer, institutioner, samlare och privatpersoner lånar ut.

Utställningen är en storsatsning. Tack vare inlånen kan vi ge en bred bild av NK:s möbelproduktion i Nyköping, säger utställningsproducent Lena Landerberg.

Under nära sju decennier – från 1904 till 1973 – pågår tillverkningen i verkstäderna i Nyköping. 2023 – femtio år efter att verkstäderna läggs ned – öppnar Sörmlands museum den första riktigt stora utställning som någonsin gjorts om NK:s möbler.

Den kommande utställningen upptar drygt 400 kvadratmeter och visar fler än 150 möbler – allt från delar ur den populära Triva-serien från 1950-talet till exklusiva pjäser som ställdes ut på de stora världsutställningarna under 1920- och 1930-talen.

– I sina samlingar har Sörmlands museum ett unikt material från perioden, berättar Lena Landerberg.

En tredjedel av möblerna i utställningen är museets egna. Två tredjedelar är inlån.

– Vår ambition är att för första – och kanske enda – gången ge en så heltäckande bild som möjligt av NK:s möbelproduktion. För att kunna göra det har vi letat efter möbler med ljus och lykta över hela Sverige, berättar Lena Landerberg.

Intresset för att bidra till utställningen har varit stort. Åtta museer – både statliga, länsmuseer, kommunala museer och ett privat – lånar ut möbler till Sörmlands museum. Det gör även Stockholms stadshus, Stockholms stadsbibliotek och Nordiska Kompaniet.

– Vi har också fått kontakt med privatsamlare som lånar oss helt unika pjäser, som i flera fall aldrig tidigare har visats för allmänheten, säger Lena Landerberg.

Under våren gjorde Sörmlands museum ett upprop i bland annat lokal press och museets sociala kanaler. Museet sökte kontakt med privatpersoner som äger bord, stolar, soffor, speglar och andra föremål som är tillverkade vid verkstäderna i Nyköping.

– Vi fick ett fantastiskt fint gensvar på uppropet! Många sörmlänningar hörde av sig till oss och ville bidra. Tack vare dem kan vi fylla flera luckor i vår exposé, och det är såklart väldigt roligt och viktigt för oss som länsmuseum, säger Lena Landerberg.

Kjell Carlsson från Eskilstuna äger en så kallad fladdermusfåtölj. Den kommer från hans föräldrahem och ställningen till stolen köptes – enligt pappans kassabok – för 32 kronor den 21 februari 1957.

Nu väljer Kjell Carlsson att låna ut fåtöljen.

– Den används visserligen till vardags. Men om jag kan bidra med något som kan vara av intresse för allmänheten så gör jag gärna det, säger han.

Utställningen på Sörmlands museum i Nyköping öppnar den 11 mars och pågår under cirka ett år.

Projektgrupp:

Utställningsproducent: Lena Landerberg, Sörmlands museum
Ansvarig antikvarie: Mikael Billborn, Sörmlands museum
Utställningsform: Gabriella Lenke och Mattias Ståhlbom, TAF
Grafisk form: Jennifer Bergkvist och Moa Sundkvist, Ateljé Grotesk
Huvudförfattare publikation: Sara Kristoffersson
Redaktör publikation: Matilda Stannow
Samarbetspartners: Nyköpings kommun och Nordiska Kompaniet

Kontakt:

Utställningsproducent Lena Landerberg, 076-724 91 85, lenakristina.landerberg@regionsormland.se

Kommunikatör Malén Eneberg, 072-083 87 71, malen.eneberg@regionsormland.se

Bilder:

Foto: Björn Dahlgren/Sörmlands museum

Länstol och blombord i modellen Necker från 1915, formgivaren är okänd. Privat ägo, inlånade via uppropet i Sörmland.

Den så kallade fladdermusfåtöljen, just den här inköpt på NK 1957. Kom via amerikanska möbelföretaget Knoll till Europa och licenstillverkades av NK i Nyköping. Privat ägo, inlånad via uppropet i Sörmland.

Fåtölj Stora Kraal, formgiven av Kerstin Hörlin-Holmquist 1952. Inlån från Möbeldesignmuseum, Stockholm.

Bord Mora av Axel Einar Hjorth, utställt på Stockholmsutställningen 1930. Inlån, privat ägo.

Stol av Gunnar Asplund för Stockholms stadshus, 1923. Inlån från Stockholms stadshus.