Intercept X for Server stoppar förövaren från att gå djupare in i nätverket för att sabotera eller stjäla information.

Sophos Intercept X för servrar stoppar angreppen

IT-säkerhetsföretaget Sophos lanserar en ny version av molntjänsten Intercept X som är utvecklad för att skydda servrar. Sophos Intercept X for Server använder prediktiv analys och AI för att skydda från cyberhot som hela tiden utvecklas och blir alltmer sofistikerade. Den nya lösningen använder neurala nätverk och har förfinats genom att i flera hundra miljoner verkliga exempel identifierat skadlig kod och tidigare oupptäckta cyberhot.

SophosLabs forskning visar att så mycket som 75 procent av den skadliga kod som påträffas i en organisations nätverk är unik. Det innebär att majoriteten av skadlig kod är tidigare okänd vilket kräver mer kraftfulla och effektiva helhetslösningar som skyddar nätverk, servrar och arbetsstationer. Med tanke på att servrar ofta rymmer mer kritisk data än enskilda arbetsstationer kan attacker mot ett företags servrar bli särskilt förödande.

– En framgångsrik attack mot ett företags servermiljö kan i princip slå ut hela verksamheten. När serverintrånget är ett faktum har förövaren alla möjligheter att gå djupare in i nätverket för att sabotera eller stjäla information. Till skillnad från många traditionella säkerhetslösningar ger Sophos Intercept X för servrar ett mycket avancerat och kostnadseffektivt skydd som möter nya och allt mer avancerade hot, kommenterar Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos.

Om du bevakar säkerhetsfrågor och vill prata mer om hoten mot servrar är du välkommen att kontakta Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos, telefon 0761-75 00 64 eller e-post per.soderqvist@sophos.com.

Läs mer om nya Intercept X för servrar»