SOS Barnbyar i Almedalen: Barnfattigdom – mycket snack men liten verkstad? Vad är hållbar utveckling och lönsam CSR?

SOS Barnbyar arrangerar två seminarier under årets Almedalsvecka i Visby. Ett om hur CSR kan bli en konkurrensfördel och samtidigt göra skillnad för de mest utsatta barnen i världen. Och ett om barnfattigdom tillsammans med BRIS.

3 juli kl 14.00 – 15.30: Barnfattigdom - mycket snack men lite verkstad?

I välfärdens Sverige såväl som i utvecklingsländer som Moçambique finns det barn som lever i fattigdom. Varför får de allra mest utsatta inte del av fattigdomsbekämpande insatser? Och vad säger barnen själva? BRIS och SOS Barnbyar har talat med utsatta barn i Sverige och i Moçambique om fattigdom, hur den påverkar deras liv och vad samhället bör göra för att förbättra deras situation. Ett projekt som grundar sig på FN:s millenniemål.

Plats: Tage Cervins gata 3, Barnrättstorget, Visby

Medverkande:

Anna Ryott generalsekreterare, SOS Barnbyar

Kattis Ahlström generalsekreterare, BRIS

Magnus Ehrencrona riksdagsledamot, Miljöpartiet

Staffan Landin frilansande skribent och föreläsare

Ulrika Carlsson riksdagsledamot, Centerpartiet

Stina Götbrink välgörenhetschef, Svenska PostkodLotteriet

Tonya Lilburn projektledare, SOS Barnbyar

Jenny Ingårda projektledare, BRIS

Inger Ekbom leg psykoterapeut/verksamhetsutvecklare, Stockholms Stadsmission

Marika Griehsel moderator

5 juli kl 13.30 – 15.00: Vad är hållbar utveckling och lönsam CSR?

Näringslivets intresse för att vara med och lösa allvarliga samhällsproblem växer. Förra året ökade SOS Barnbyars samarbete med företag med 47 procent. Välkommen till ett seminarium om hur CSR kan bli en konkurrensfördel och samtidigt göra skillnad för de mest utsatta barnen i världen. Företagsledare ger exempel på delar som ingår i ett integrerat och hållbart ansvarstagande. Ansvarig på Utrikesdepartementet och Sida berättar om hur Sverige driver CSR-frågan globalt.

Plats: Wisby Strand, Strandvägen 4, lokal Vall.

Medverkande:

Anna Ryott, generalsekreterare SOS Barnbyar

Stefan Krook, grundare Good Cause

Mikael Ahlerup, VD Astrid Lindgrens Värld

Nina Lindvall, VD Rodebjer

Johan Åkerblom, ansvarig för Sidas program för hållbara affärer

Lisa Emilia Svensson, CSR-ambassadör Utrikesdepartementet

Elinor Persson moderator

Kontaktperson

Ann-Christine Berg, pressekreterare, mob: 0734-44 25 53, ann-christine.berg@sos-barnbyar.se