Jenny Bergvall på väg till utdelningen av Kundmiljonen

Jenny ger sin del av Kundmiljonen till Älvsbygymnasterna

Med Kundmiljonen vill vi ge våra kunder möjlighet att vara delaktiga och påverka vårt arbete med att göra våra orter och samhällen bra att bo, verka och leva i. Verksamheten som Älvsbygymnasterna bedriver så framgångsrikt för barn och ungdomar i hela Norrbotten, är ett bra exempel på detta. Nu är det din tur, Jenny!

Jennys motivering
Älvsbygymnasterna ställer upp så mycket för barn och ungdomar i hela Norrbotten. Alla tävlingar och redskap kostar mycket, och dom skulle därför behöva en extra slant till renovering och till att köpa nytt. Bland annat behövs en ny matta, och bara den kostar ca 50 000 kr. Föreningen har uppfostrat så många fina världskända gymnaster, och det är verkligen bra för en liten by som Älvsbyn. Min lillasyster Elin var barn- och ungdomstränare, men gick tyvärr bort i februari i fjol. Jag vet hur mycket Älvsbygymnasterna betydde för henne och hur mycket hon betydde för alla gymnaster. Gymnastiken gav henne fantastiska stunder, resor och vänner och hon ville att fler skulle få uppleva samma glädje och äventyr.

Om Älvsbygymnasterna
Att hålla på med gymnastik är populärt i Älvsbyn med omnejd, och ibland är det kö till de olika barn- och ungdomsgrupperna i föreningen. På sin hemsida skriver Älvsbygymnasterna att de är "en förening med god gemenskap för små och stora som vill träna och tävla i gymnastik" och har grupper med barngympa samt artistisk gymnastik. Föreningen arbetar efter policyn "Gymnastik för alla" och vill bjuda in både föräldrar och aktiva till att tillsammans arbeta för en väl fungerande förening. Älvsbygymnasterna är kända för sin Anatoli Cup som anordnas 2 ggr/år, en tävling där gymnasten tävlar mot sig själv i styrka och smidighet. Cupen - som nu i sommar blir nr 52 i ordningen - är uppkallad efter framlidne Anatoli Polivanchuk som kom till Sverige 1992 och då startade sitt arbete som gymnastiktränare i Älvsbygymnasterna, och därmed tydligt satte Älvsbyn på gymnastikkartan.

Stort GRATTIS till Jenny och Älvsbygymnasterna!