Blogginlägg -

Att vara skeptisk till hållbarhet är som att vara skeptisk till innovativt och smart företagande - ingen bra idé om man vill ha avkastning på sitt sparande. Det menar Nathalie Green, chef för affärsutveckling på SPP. Och hon har tröttnat på att debatten om hållbarhet fortfarande allt för ofta handlar om sidoverksamhet och välgörenhet. Särskilt i USA.

Många gör medvetna val i sin vardag, men glömmer bort sparandet. Varför är det så?
Jag tror egentligen bara att det är en tankevurpa. Man tänker inte på att ett bolag man bojkottar i affären, kan vara ett bolag man sen sparar i. Det blir lite som att straffa och premiera på samma gång. Sen tycker jag generellt att fler borde engagera sig i sitt sparande och förstå att det finns pengar att tjäna på att välja smarta bolag som tänker framåt och förbereder sig för det som komma skall.

Du är ju väldigt pro hållbart sparande, men finns det verkligen skeptiker kvar?
Att vara skeptisk till hållbarhet är som att vara skeptisk till innovativt och smart företagande - ingen bra idé om man vill ha avkastning på sitt sparande. Det säger ju sig självt att resurseffektivt företagande med smarta lösningar och fokus på innovation är ett vinnande koncept. Men ja, de finns kvar men de blir färre och färre. Tack och lov. Känns lite omodernt. Det tycker väl du med?

Svar: Ja

Du låter lite lack, lätta på ditt hjärta.
- Äh, jag tycker bara jag fortfarande lite för ofta läser om företags hållbarhetsarbete och att det då handlar om välgörenhet och sidoverksamhet. Särskilt amerikanska bolag. Att vara ett hållbart företag handlar om att ha en smart och sund affärsstrategi som tar oss framåt på ett klokt sätt. Inget annat. Sen får du gärna rädda världen också, men du kan inte kompensera för ett i grunden dåligt affärstänk med lite välgörenhet.

Men går det verkligen att investera hållbart på en global marknad?
Ja absolut, men det finns så klart utmaningar. Tyngdpunkten i världsekonomin har redan flyttas till tillväxtmarknader och det måste vi alla förhålla oss till, men vi måste också förstå att vi är på en resa. Jag hörde uttrycket "perfect is the enemy of good" vid ett tillfälle, vilket jag tycker passar här. Ambitionen ska vara perfekt, men det får inte hindra oss från att ta bra steg i rätt räkning. Många bolag har krävande omställningsarbete framför sig och det måste vi vara ödmjuka inför.

Till sist vilken är den viktigaste frågan för företag just nu?
Kostnader för vatten och CO2 är det som många företag tittar på just nu. Det har varit fullt fokus på CO2 i några år nu men vatten är en fråga som kommer mycket snabbare och i mycket större utsträckning än vad många analytiker tror. Vi tar vatten så för givet, men det är ingen självklarhet längre. Och kostnaderna för att hantera vatten är något som många företag behöver ta hänsyn till.

Av: Sara Skärvad