Staffan Hansén, vd SPP

​Davos - mötesplatsen för en hållbar framtid

I veckan samlas världens maktelit i Davos för årets World Economic Forum (WEF) med det övergripande temat "Att skapa en gemensam framtid i en splittrad värld".

Staffan Hansén, vd på SPP, vill lyfta vikten av att arbeta tillsammans för en bättre framtid och menar att globala mötesplatser som Davos är betydelsefulla för att främja hållbar utveckling.

Vad tycker du om årets tema?

Det känns både relevant och väldigt nära. I en värld där en del människor har väldigt mycket och andra har väldigt lite uppstår lätt konflikter och splittringar. För en social och ekonomisk hållbar utveckling krävs att vi gemensamt arbetar mot en värld där klyftorna blir betydligt mindre.

Hur kan finansbranschen och SPP bidra?

För oss som investerare är det viktigt att göra vår del. Enligt Världsbanken behövs gigantiska investeringar för att nå FN:s globala utvecklingsmål och målen i Parisavtalet.

Hälften av kapitalet på världens börser är pensionspengar, och hur de investeras är av avgörande betydelse för att vi ska nå målen. På SPP utgår vår finansiella analys från de globala utvecklingsmålen så att pensionskapitalet vi investerar konkret kan bidra till att stötta Agenda 2030.

Vad tror du blir årets snackis?

Det måste ju vara Donald Trumps deltagande. Är framför allt nyfiken på hur han kommer att balansera sitt valspråk ”America first” i uttalanden runt årets tema "en gemensam framtid i en splittrad värld".

Till sist, vilka är dina förväntningar på årets möte, vad hoppas du på?

Jag tror inte man ska ha en förväntan på snabb förändring, men jag vill ändå lyfta vikten av globala mötesplatser av det här slaget. Att politiker, näringsliv, fria debattörer och "kändisar" samlas för att diskutera vår gemensamma framtid i formella och informella möten är enbart positivt. Människor behöver prata mer med varandra och inspireras till att dra sitt strå till stacken.

FAKTA WEF:

Världsekonomiskt forums (WEF) årsmöte samlar årligen politiska och ekonomiska beslutsfattare och forskare i Davos, Schweiz. Årets möte är det 48:e i sitt slag, hålls den 23-26 januari och har temat: Att skapa en gemensam framtid i en splittrad värld.

I år väntas 3 000 deltagare på mötet, ett 30-tal svenskar har registrerats som deltagare. Bland andra finansminister Magdalena Andersson (S), biståndsminister Isabella Lövin (MP) och kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP).

Ytterligare svenskar på deltagarlistan är bland andra Jacob Wallenberg, ordförande i Investor, LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson och vice riksbankschef Cecilia Skingsley.