​Hållbarhetsskeptikerna blir allt färre

​Hållbarhetsskeptikerna blir allt färre

Intresset för hållbara investeringar ökar och fler konsumenter ser fördelarna med ett hållbart sparande, för plånboken och världen. Vi frågade Liza Jonson, vd SPP fonder, vad hon har för reflektioner på temat och om hållbarhetsskeptikerna finns kvar.

Hur märker ni på SPP Fonder av det ökade intresset och hur märks det på utbudet av produkter?
Vi ser en tydlig trend både från kapitalmarknad och från konsumenter att medvetenheten kring hållbarhet ökar. Fler har förstått att de inte behöver försaka avkastning för att de sparar hållbart och efterfrågar hållbarhet när de ska placera. Vad gäller utbudet ser vi fler nischprodukter, men den stora trenden vi önskar se är att hållbarhet ska gälla allt kapital. Inte bara enskilda produkter även om det är bra att det finns olika alternativ om du vill spara utifrån en specifik övertygelse, som exempelvis fossilfria alternativ.

Hur är det med hållbarhetsskeptikerna, finns de kvar?
Ja, de finns kvar men de blir färre och färre. Även skeptikerna börjar förstå att bolag som ställer om för att hantera hållbarhetsutmaningar som exempelvis energieffektivitet, resursknapphet och vattenbrist har betydande effekt på rent företagsekonomiska faktorer och bolagens framtida vinst.

Hur ser utvecklingen inom hållbara investeringar ut när det gäller exempelvis riskhantering och affärsmöjligheter?
Jag skulle säga att det har gått från att vara en riskfråga till möjlighetsfråga. Vi ser en rörelse från "be safe", att undvika risk till "be smart", som handlar om att plocka hem det ekonomiska värdet av hållbarhet. Framåtblickande företag ser hållbarhet som en källa till innovation och affärsmöjligheter, andra ställer om för att inte bli omsprungna.

Det ökade intresset för gröna obligationer är också ett tydligt tecken, där företagen öronmärker finansiering till just affärsutveckling och att ställa om den egna produktionsapparaten. Helt enkelt för att få vara med i framtidsracet.

Går det att investera hållbart på en global marknad?
Ja absolut, men det finns så klart utmaningar. Tyngdpunkten i världsekonomin har redan flyttas till tillväxtmarknader och det måste vi alla förhålla oss till,men vi måste också förstå att vi är på en resa. Jag hörde uttrycket "perfect is the enemy of good" vid ett tillfälle, vilket jag tycker passar här. Ambitionen ska alltid vara perfekt, men det får inte hindra oss från att ta bra steg i rätt räkning nu. Många bolag har ett krävande omställningsarbete framför sig och det måste vi vara ödmjuka inför. Vi måste fokusera framåt och se hur bolagen tar sig an en modern hållbar ekonomi. Vi måste hjälpas åt istället för att hela tiden peka finger.

Bästa rådet till sparare som vill placera hållbart? Hur hitta rätt i utbudet?
Vi har en hållbarhetsmärkning där vi har märkt upp fonderna i vårt utbud för att ge en vägledning. Sen finns det temafonder som exempelvis vattenfonder eller gröna obligationsfonder att välja bland. I framtiden hoppas jag att vi inte ska behöva välja, mellan hållbart och ohållbart. Det i sig är inte hållbart. Till dess, läs på och fråga, fråga, fråga!

Vilken är den viktigaste hållbarhetsfrågan just nu?
Det är fullt fokus på CO2 nu men vatten är en fråga som kommer mycket snabbare och i mycket större utsträckning än vad många analytiker tror. Det räcker med att se på Kalifornien och sydvästra USA där bolag i t ex livsmedels- och energisektorn tvingas bygga pipelines till andra delstater för att säkra vattentillförsel för att grundvattnet är borta. Vi tar vatten så för givet, men det är ingen självklarhet längre. Och kostnaderna för att hantera vatten är något som många företag kommer att brottas med.

AV: Sara Skärvad