Jag tänker mycket på framtiden!

Jag tänker mycket på framtiden!

Som hållbarhetsansvarig på SPP ingår det i mitt jobb att fundera mycket på framtiden. Jag tror egentligen att det är ganska mänskligt att göra det. Jag fick barn för nästan precis ett år sedan och vill att min son ska växa upp och känna sig trygg i den värld jag lämnar efter mig till honom.

Men det är också så att framtiden är vårt jobb på SPP. Och jag är övertygad om de flesta av oss har lättare för at leva i nuet om vi känner att vi går en relativt trygg framtid till mötes. Det är därför jag är riktigt stolt över att jobba med pension. Det kanske låter tråkigt med pension, men jag vet att om vi gör ett bra jobb så blir våra kunder lyckligare och tryggare – idag, just nu!

Jag träffade en man häromdagen som sa att ”jag lägger bara planer för två år framåt, därefter är det bara spekulation”. Men det som är spekulationer för honom det är blodigt allvar för oss. Vi lägger inte bara planer för två år framåt – vi investerar de pengar du ska leva för om 30, 40 eller till och med 50 år. Det vi gör idag påverkar den värld vi och kommande generationer får leva i imorgon. Både i det lilla och i det stora.

På SPP är vi involverade i ett projekt som kallas ”Vision 2050”, där vi tillsammans med flera stora företag har samlat all kunskap och all forskning på området hållbarhet för att hitta en smart väg framåt. En väg framåt mot en värld där vi kan verka och leva utan att äventyra samma möjlighet kommande generationer. Vi vill lämna efter oss en bättre värld. Vi har därför i Vision 2050 tillsammans enats om den hållbara vägen framåt, mot en värld där 9 miljarder människor 2050 kunna leva väl. Den hållbara vägen är vår ledstjärna när vi investerar dina pengar.

Vi är övertygade om att det är de hållbara bolagen som är framtidens vinnare. Därför ser vi till att hela tiden identifiera de bästa och göra allt vi kan för att påverka de andra mot ett hållbart agerande. Genom att investera smart och hållbart blir vi alla vinnare på flera plan; ekonomiskt men också för att vi får en värld där vi alla kan leva väl. I flera generationer.

Stina

PS. Eftersom jag är nyfiken på hur den yngre generationen ser på framtiden och vad de drömmer om spenderade jag några dagar på Fryshuset i Stockholm och pratade med några ungdomar. Här är resultatet! Enjoy!

Några ungdomars drömmar och tankar om framtiden

Några ungdomars funderingar om en hållbar framtid