Ta tag i pensionsfrågan - både hemma och på jobbet!

Ta tag i pensionsfrågan - både hemma och på jobbet!

År 2013 investerade svenska arbetsgivare över 100 miljarder kronor till förmån för anställdas pensioner – och då är det bara den försäkrade tjänstepensionen vi räknar in. Utöver tillkommer pensioner som tryggas i bolagens balansräkningar.

100 miljarder kronor är mycket pengar - det räcker till att finansiera Sveriges universitetsutbildning, forskning och rättsväsende för 2014, eller till att köpa upp hela SKF, eller till fem stycken Öresundsbroar.

Det är alltså betydande belopp som ska förvaltas. Tjänstepensionen är den viktigaste löneförmånen för många - men är företagen duktiga på att administrera pensioner och försäkringar? Sker upphandlingen av pensionslösningar på ett sätt som leder till låga kostnader och valfrihet för arbetstagaren? Får arbetstagaren tydlig information om sitt pensionssparande?

Svaret kanske förvånar, men i många företag ägnar man försvinnande lite tid åt dessa viktiga frågeställningar.

Antingen saknas en koppling mellan den valda pensionslösningen och den övergripande personalstrategin eller så saknas de nödvändiga administrativa rutinerna. Varför är det så? Jag kan bara spekulera, men kanske räcker det att gå till sig själv och hur man planerar sitt egna privata pensionsparande. Eftersom livet är fullt av frågor som kräver omedelbara svar blir pensionen något som ofta läggs i korgen för "mindre brådskande", tillsammans med påminnelsen om att gå till tandläkaren eller offerterna för att lägga om taket på huset.

Jag är dock övertygad om att det inte behöver vara krångligt. Allt som behövs är lite hjälp på traven och att företaget börjar med att fundera på dessa frågor:

1. Vad har vi? Vad vill vi uppnå?
2. Vad kostar det? Är det värt pengarna? 3. Vem har ansvar? Vem gör vad?

Ta tag i pensionsfrågan - inte bara hemma utan på jobbet också!

Åsa Mindus, vd SPP Konsult