​Vi hyllar, tackar och beundrar dem!

​Vi hyllar, tackar och beundrar dem!

Allt är inte svart vitt och det är okej att röra sig i gråzonen sa Nathalie Green till Sapir för en tid sedan, men vi måste alla stegvis tänka och göra lite annorlunda. Enkla förändringar i vardagen räcker långt menar hon. Små val som gör stor skillnad i det långa loppet. På Sapir möter du några av dem som möjliggör för oss andra att göra annorlunda och som leder vägen. Vi hyllar, tackar och beundrar dem.

Trevlig läsning hälsar Sapir!

Cykelfix och finporslin hos Bonne Mécanique
Mitt i velodromen i Falun möttes fem cykelentusiaster som bestämde sig för att gå ihop och ge Stockholm ett cykelparadis. Bonne Mécanique visar stan var cykeln ska vara.

Becky John gör underkläder till aktivism
Vet du vem som gör dina kläder? Det visste inte Becky John i Southampton, England, och startade kooperativet Who Made Your Pants? för att kunna kombinera sin passion för underkläder och aktivism.

Paul Svensson ger växtriket huvudrollen
Paul Svensson och hans nystartade restaurang på Fotografiska Muséet i Stockholm har valt att sätta grönsakerna på huvudmenyn och köttet som en sideorder. Konceptet har just gjort dem till en Gulddrakevinnare.

GoodGym i London springer mot ensamhet
Ivo Gormley springer gärna genom halva stan för att byta en glödlampa åt en ensam pensionär. Idén som började i löpspåret blev till GoodGym, har vuxit till 900 medlemmar och är föremål för det engelska skomärket New Balance’s nya reklamfilm.

Stjärnkocken Saori Ichihara låter årstiden sätta smaken
Saori Ichihara förhöjer inte sin matlagning med kryddor. I hennes mat är det säsongens råvaror och deras egna smakegenskaper som härskar. I februari har hon chans att bli historiens andra kvinna att vinna matlagningstävlingen Årets Kock.

Emil Broomé ger Sverige naturligt vin
Vinkännaren och sommeliern Emil Broomé i Malmö, har importerat vinbranschens nya rebell sedan 2009 och vänder aldrig tillbaka. Naturvin ifrågasätter konventionell vinproduktion och bryter ny mark.

Lennart och Bror öppnade köttbutiken de själva saknade
Om kvalitén inte finns, finns ingenting. Därför åker Rasmus och Fritijof till köttleverantören nästan varje morgon klockan sex och väljer ut det kött de vill ha i sin butik.

Scottsdale – hästmecka mitt i Arizonas öken
Hästfolk från hela världen strömmar till Scottsdale i Arizona. Men förutom ett fantastiskt utbud av hästaktiviteter, är staden Scottsdale en framgångssaga just på grund av en aktiv häst- och ridkultur.

Anarkistisk magi på Nobelberget
En lekplats för vuxna där det flyktiga och tillfälliga ger minnen för livet. Entreprenören Martin Lagerberg har sjösatt drömprojektet på Nobelberget i Stockholm.

Surfare hittar bästa vågorna i iskallt vatten
Upp ur de sex meter höga vågorna utanför Torö kommer en nöjd Lucas Belsander. Han har paddlat, kämpat och blivit blåröd i ansiktet av det iskalla vattnet. – Jag fick ingen våg, men det var jävligt roligt. Kul att se att havet lever.

Zero waste är Silos recept på framgång
Det som kommer in på Silo lämnar inte restaurangen på något annat sätt än i magen på en gäst, eller som kompostavfall. Silo är Storbritanniens första, och i nuläget enda, så kallade zero waste restaurang och ägaren Douglas McMaster ser avfall som ett misslyckande.

Trash couture – framtidens vintage till nutidens stjärnor
Ann Wibergs märke Trash Couture öppnade Berlin Fashion Week 2015. Klänningarna har synts på röda mattan och en uppsjö av modemagasin har visat hennes design. Men fashion är hon inte, den boxen är för liten och enkelspårig.

Vad är Sapir? Sapir är ett livsstilsmagasin där reportage om mat, mode, design, resmål och upplevelser blandas med inspirerande porträtt av människor som med passion och vilja till äventyr hittar hållbarare sätt att fortsätta göra det de älskar. Med Sapir vill vi på SPP, tillsammans med design- och kommunikationsbyrån Guringo, visa att hållbarhet inte är en kompromiss eller devalvering av vår livsstil, utan snarare en utveckling full av möjligheter. Samma logik gäller för ditt sparande, där vi är övertygade om att de hållbara alternativen är framtidens vinnare.