Staffan Hansén, vd SPP

​"Alla kan göra något"

SPP har valt att inleda ett samarbete med Welcome App. Staffan Hansén, vd på SPP, berättar om engagemanget i flyktingfrågan och initiativet till att fler ska kunna få en framtid att glädjas åt.

När flyktingkrisen drabbade Sverige med full kraft för två sedan var det många som kände en stor frustration och otillräcklighet i mötet med alla människor som tvingades fly och riskera sina liv i hopp om en bättre framtid.

Mittemot SPPs huvudkontor nådde flyktingströmmen Stockholm på Centralstationen där pendlare mötte nyanlända och frivillighetsorganisationer. Från SPP togs initiativ på företagsnivå att stötta boenden ekonomiskt och bland personalen anordnades kläd- och skoinsamlingar.

– 2015 innebar verkligen ett uppvaknande i mötet med det stora antalet nyanlända. Nu gäller det att få dem som kom att känna sig välkomna i samhället, säger Staffan Hansén, vd SPP.

Med Welcome App kan SPP vara med och stötta integrationen genom att "locals" får kontakt med människor som är nya i Sverige. Initiativet innebär att anställda på SPP kopplar upp sig mot appen, en plattform med cirka 10 000 nyanlända, svarar på frågor kring valda kunskapsområden och bjuder in till olika aktiviteter på företaget. I appen går det sedan att följa statistiken av bolagets totala engagemang.

– Welcome App gör det enkelt att bidra, för det kan vi alla göra, avslutar Staffan Hansén.

Welcome App räknar med att flera hundra nyanlända kommer komma i kontakt med SPP under kommande två månader som samarbetet till en början pågår.

– ­SPP är ett av de första bolagen som vi ingår samarbete med, vilket känns väldigt kul. Vi ser att när man kommer samman med sina kollegor så blir det lättare att peppa varandra att faktiskt göra något personligen, något som många vill, men annars inte alltid tar tag i, säger Emma Rosman, vd och grundare, Welcome App.

Om Welcome

Welcome startade 2016 som en respons till flyktingsituationen, hösten 2015. Under hösten såg initiativtagarna att många asylsökande var socialt exkluderade från samhället och att det fanns en stor efterfrågan att komma i kontakt med fler svenskar. Samtidigt fanns det ett enormt utbud av villiga personer som ville hjälpa till, men visste inte hur.

Då föddes tanken att man borde kunna brygga samman dessa grupper, och varför inte göra det med den plattform som båda grupper använder sig av allra mest: sin smartphone. Med teknik skapar vi pragmatiska lösningar för integration!

Med investeringsstöd från bl.a. Norrskens och Klarnas grundare Niklas Adalberth har konceptet nyligen expanderats till företag där SPP blir ett av de första bolagen som deltar.