​Delphi Nordic – Bästa Nordenfond och Bästa fond alla kategorier 2015

​Delphi Nordic – Bästa Nordenfond och Bästa fond alla kategorier 2015

Fondmarknaden.se har utsett Årets fonder 2015, där Delphi Nordic återigen är bäst i kategorin Nordenfonder och även bäst i kategorin Bästa fond alla kategorier.

Storebrand/SPPs fond Delphi Nordic är den "Bästa fonden" med följande motivering från Fondmarknaden.se:

"Storebrand Delphi Nordic har under en längre tid legat i absoluta toppskiktet bland jämförbara fonder inom kategorin Nordenfonder och har under 2015 levererat en betydande överavkastning i jämförelse med sitt index (jämförelseindex; MSCI Nordic Countries: 9,9 %). Vid bedömningen av årets bästa fond har en stor vikt lagts vid fondens mycket goda förvaltning under den senaste treårsperioden samt förmågan att leverera goda resultat i såväl upp- som nedgångar."

"Tvåa på bollen"

Förvaltaren av fonden Delphi Nordic, Øyvind Fjell, är glad över utmärkelserna och berättar att hans strategi inte består som många andras av att hitta de impopulära bolagen som kan stå inför en vändning utan att istället tidigt haka på de bolag som andra också förstått värdet av. Alla SPPs/Storebrands fonder följer såklart även koncernens hårda krav gällande hållbarhet.

– Fonden är extremt aktiv, och en framgångsfaktor är faktiskt att vara "tvåa på bollen". Många förvaltare har rätt, men ett halvår för tidigt. Om vi gillar ett bolag och tror på en fortsatt positiv utveckling måste även marknaden förstå att det är ett bra bolag. Timingen är extremt viktig och då väntar vi hellre tills vi ser en tydlig positiv trend som har stöd i den fundamentala analysen, förklarar Øyvind Fjell.

Han exemplifierar med tre bolag som starkt bidragit till fondens goda utveckling och som dessutom utgör fondens största innehav.

– Novo Nordisk är världsledande inom diabetesbehandling, biotechbolaget Genmab utvecklar teknologier för antikroppsläkemedel och Vestas Wind systems har gått från konkursrisk till att bli världsledande inom tillverkning av vindkraftverk.

Sverige i all ära

Jens Grebäck, försäljningsansvarig på Storebrand Asset Management Sverige, tycker att utmärkelsen inom Bästa Fond Alla kategorier inte bara säger något om fonden och Öyvinds förvaltning, utan även bekräftar tesen att Norden som investeringsunivers bör vara en del av en modern investeringsportfölj.

– Många svenskar sparar i Sverigefonder, vilket såklart är bra. Men vi tycker det är smart att överväga en aktivt förvaltad Nordenfond, där förvaltaren har fler bra bolag inom olika sektorer att välja bland än på den svenska börsen. Detta ger en aktiv förvaltare möjlighet att bygga en portfölj för olika typer av marknader. Exempelvis har Öyvind under de senaste två åren varit underviktad energisektorn och överviktad hälsovårdssektorn, säger Jens Grebäck och tillägger;

– Samtidigt delar Norden Sveriges fördelar med stabila statsfinanser och aktieägarvänlig lagstiftning.

Delphi Nordic har de senaste tre åren i genomsnitt 14,9 procentenheter högre avkastning jämfört med sitt index per år. (Jämförelseindex: VINX Benchmark Cap Net Index).

Historisk avkastning är inte någon garanti för framtida avkastning. De pengar som du placerar i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. I vår fondlistapå spp.se hittar du faktablad.