Den blinda fläcken i svenska storföretag

Den blinda fläcken i svenska storföretag

Svenska företag har under senare år arbetat alltmer målmedvetet med att agera som ansvarsfulla samhällsbyggare. Många företag ser hållbarhetsarbetet som direkt affärsdrivande och drivkrafterna är flera: kostnader och risker kan reduceras samtidigt som kvalitet och lönsamhet ökar. Hållbarhetsredovisningar ger omvärlden möjlighet att följa med hur företagen agerar på de utmaningar och möjligheter som samhället och näringslivet står inför.

En sammanställning som SPP gjort visar dock att de svenska företagens arbete med hållbarhetsfrågor har en stor blind fläck - pensionerna. De enorma summor som företagen avsätter till sina anställdas tjänstepensioner borde rimligen följa företagens övriga hållbarhetspolicy, och placeras med tydligt definierade hållbarhetskrav.

SPP har sammanställt 17 större direkta företagsupphandlingar av tjänstepensioner mellan 2014 och 2015. Upphandlingarna avsåg löneväxling, alternativ ITP och chefspensioner till ett totalt kapital om cirka 3,5 miljarder kronor.

Sammanställningen visar att drygt 70 procent av företagen offentligt redovisar sitt aktiva hållbarhetsarbete, men endast 24 procent hade med hållbarhetskrav som kriterium i sina pensionsupphandlingar. En utvärdering av resultaten visar att inget av bolagen förefaller ha vägt in hållbarhetskrav som en betydande faktor i sin bedömning.

Den största bulken tjänstepensioner placeras idag genom arbetsmarknadens parters upphandlingar - runt 1500 miljarder kronor är investerade för de anställdas räkning. Även här lyser hållbarhetskraven med sin frånvaro. Varken facken eller storföretag som är internationella föregångare med sitt hållbarhetsarbete, har ställt några hållbarhetskrav på de upphandlade tjänstepensionsplanerna genom sina representanter. Sammantaget kan därmed pensionskapital som omfattas av tydligt definierade hållbarhetskrav i upphandlingar uppskattas till nära obefintligt.

- En så låg ribba måste anses oacceptabel, säger SPPs VD Staffan Hansén och tillägger;

- Företagen har ofta järnkoll på sina övriga leverantörer, men missar helt när det kommer till tjänstepension. Resultatet är att företagens pensionskapital alltför ofta investeras i bolag som bedriver sin verksamhet på ett sätt som företagen i övrigt inte står för. Ofta även i en riktning som rakt emot de globala utvecklingsmålen som världens ledare och näringsliv enats om att vi alla ska bidra till att stödja.