​New York Climate week och ett nytt momentum

Den 19 september inleds "New York Climate week 2016", då ledande politiker och representanter för näringslivet samlas för att följa upp klimatmötet i Paris och visa hur gröna investeringar kan bidra till ökad lönsamhet och säkerställa att vi uppnår 1,5 graders målet. Med amerikanskt val för dörren är mötet kanske viktigare än någonsin.

- Det är helt klart en angelägen tid. Vi i vår bransch kan bidra genom att klimatsäkra långsiktiga investeringar och säkerställa att finansieringen av gröna lösningar bli instrumentella i skiftet, säger Filippa Bergin, Hållbarhetschef, Storebrandkoncernen där SPP ingår.

Redan under klimatmötet i Paris klev finanssektorn fram och visade sitt stöd för kraftfulla åtgärdsplaner  och visade hur sektorn kan bidra.

- För oss handlar vår närvaro om att bidra med det vi kan inom finansiell innovation och transparens, där vi är förebild för många aktörer globalt.

Följ Filippas rapportering från klimatveckan via twitter https://twitter.com/FilippaBergin?lang=sv

Mer om klimatveckan i NYC http://www.climateweeknyc.org/about-us/