​- Det finns inga argument kvar för att inte investera grönt. Jag tycker att alla borde byta ut sina "vanliga" obligationer mot gröna, särskilt institutionella investerare som ofta har krav på sig att verka för en grönare samhällsomställning.

​SPP/Storebrand, förvaltare av världens största Gröna Obligationsfond, signerar Green Bond Principles

Marknaden för gröna obligationer växer explosionsartat. Från att Världsbanken 2008 gav ut den första gröna obligationen har 270 miljarder dollar emitterats för att finansiera omställningen till en mer hållbar ekonomi.

- Gröna obligationer är ett utmärkt finansiellt instrument för att öronmärka pengar till klimatomställande projekt, samtidigt som de ger likvärdig avkastning som traditionella obligationsinvesteringar, säger Helena Lindahl, förvaltare av världens största gröna obligationsfond, SPP Grön Obligationsfond.

- Många frågar mig varför de ska investera grönt? Jag skulle vilja vända på frågan. Varför inte?

Marknaden för gröna obligationer satte fart ordentligt 2012. Sedan dess har SPP/ Storebrand investerat i gröna obligationer och etablerat sig internationellt som en av de största investerarna i tillgångsslaget. Med över 3 miljarder i förvaltat kapital är SPPs Gröna Obligationsfond inte bara världens största gröna obligationsfond utan har även presterat bäst i sin kategori.

- Det finns inga argument kvar för att inte investera grönt. Jag tycker att alla borde byta ut sina "vanliga" obligationer mot gröna, särskilt institutionella investerare som ofta har krav på sig att verka för en grönare samhällsomställning. En grön obligationsfond borde vara ett självklart inslag i en modern sparportfölj, menar Helena.

Signering av Green Bond Principles
Att SPP/Storebrand nu väljer att signera Green Bond Principles är ett naturligt steg och en markering i vilken riktning bolaget önskar se marknadens framdrift. Principerna bidrar också till en tydlighet enligt Helena.

Green Bond Principles har fastställts av internationella banker och investerare, och kriterierna handlar om såväl användningsområden, som rutiner för att säkerställa att likviden går just till de i förväg bestämda projekten. De finansierade projektens effekt på miljön ska också utvärderas kontinuerligt.

SPP Fonder startade SPP Grön Obligationsfond 2015

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. På sppfonder.se hittar du informationsbroschyr och faktablad.