Storebrand Baltic växer!

Storebrand Baltic växer!

Storebrand Baltic har varit verksamt i Litauen sedan 2007 och har sedan start vuxit från en liten testverksamhet till etablerat bolag som under 2014 kommer att vara över 300 medarbetare. Verksamheten hanterar alltifrån stödfunktioner och service till IT utveckling. Bolaget räknar med ett visst rekryteringsbehov de närmaste tre åren också.

- Vi har haft en fantastisk utväxling på vår etablering här och ser stora möjligheter att expandera ytterligare, säger Siw Elisabeth Seland, vd Storebrand Baltic och tillägger att;

- Lithauen som etableringsland är väldigt intressant. Det finns oerhörd kompetenspool här, men det är många bolag som jagar samma kompetens och vi måste ha en viss kritisk massa för att alla kompetenser ska få utväxling av varandra och skapa långsiktigt värde.

Skandinaviska bolag attraktiva arbetsgivare
Skandinaviska bolag har ett mycket gott anseende i Lithauen och är kända för att ta väl hand om sina medarbetare. Många ser också fördelar med att jobba i en internationell miljö med möjlighet till utveckling.

- Och allt det stämmer, men vi har också höga krav på de personer som börjar arbeta hos oss. Det är inga enkla uppgifter som ska utföras, tvärtom. Det är uppgifter som är helt avgörande för att vår totala verksamhet ska fungera väl.

Utbildning i svenska eller norska
Eftersom arbetsspråken primärt är skandinaviska erbjuder Storebrand alla medarbetare utbildning i svenska eller norska beroende på vilken marknad de främst ska arbeta med. I sex månader går de på intensivkurs och resultatet är minst sagt imponerande.

- När vi berättar om det tror nästan ingen att det är möjligt att lära sig så mycket på så kort tid, men vi har hittat en metod för att accelerera inlärningen. Nästan alla som genomgått kursen pratar norska eller svenska helt obehindrat.

IT-medarbetarna har engelska som arbetsspråk.

Det skandinaviska bolaget där de bästa vill jobba
När Siw tittar framåt och hur hon ser att verksamheten ska växa ser hon med stor tillförsikt.

- Vi kommer att fortsätta växa de kommande åren, men det får inte gå för fort så att vi inte kan ta hand om den kompetens vi har.

- Med tillväxt kommer nya utmaningar och vi ser att vi behöver tillsätta viktiga stödfunktioner, som till exempel HR för att verkligen kunna fortsätta attrahera, behålla och utveckla rätt kompetens. Kanske också kommunikation för att stärka varumärket här. Vi vill inte vara ett skandinaviskt bolag, vi ska vara det skandinaviska bolaget där de bästa vill jobba.