​Gunnar Ekengren, Viggo Hanzon och Wilhelm Larsén

Storebrand Kapitalförvaltning stärker teamet

De senaste åren har Storebrand/SPP Kapitalförvaltning vuxit kraftigt på den svenska marknaden och de fortsatta ambitionerna är stora. Därför stärks nu teamet med ytterligare tre kollegor som ska ansvara för att utveckla relationerna till institutionella kunder och distributörer. De nya kollegorna kommer närmast från Skagen Fonder, som förvärvades av Storebrandkoncernen hösten 2017.

- Det känns väldigt bra att ha de nya kollegorna på plats. Med deras kunskap och driv är jag övertygad om att vi ska kunna åstadkomma mycket tillsammans. I och med köpet av Skagen har vi också breddat vår produktpalett och kan möta våra kunder med ett mer heltäckande erbjudande, säger Lars Petterson, Head of Institutional Clients and Distribution, Storebrand Asset Management i Sverige.

- Vi tycker alla att det är väldigt inspirerande att vara en del av ett större sammanhang och kunna erbjuda våra kunder en större produktbredd. Skagens fokus på mer aktiv förvaltning i kombination med Storebrand/SPPs breda palett av hållbara indexnära aktiefonder och aktiva räntefonder är jag övertygad om är ett vinnande koncept, säger Gunnar Ekengren, som representant för de nya kollegorna från Skagen.

Storebrand Kapitalförvaltning och Skagen kommer framåt att gemensamt arbeta med institutionella kunder och samarbetspartners i Sverige. Ambitionen är att stärka kunderbjudandet om bästa möjliga service, expertis och kapacitet. I tillägg kommer det gemensamma teamet att kunna erbjuda ett bredare utbud av institutionella lösningar och produkter. För Skagens kunder innebär sammanslagningen inga större förändringar i den löpande verksamheten förutom att fler möjligheter kommer att kunna erbjudas.

De nya kollegorna är

Gunnar Ekengren-Director Institutional Clients, Storebrand Asset Management
Gunnar har diger erfarenhet av försäljning och affärsutveckling av kapitalförvaltningstjänster på den Nordiska marknaden. Han har även bredare internationell erfarenhet från bland annat Amundi Investment Management i Frankrike och Unigestion Investment Management i Schweiz.

Viggo Hanzon - Director Institutional Clients, Storebrand Asset Management
Viggo har lång och bred erfarenhet från finansbranschen. Han kommer närmast från Skagen där han arbetade med försäljning av kapitalförvaltingstjänster mot framför allt stiftelser och institutioner. Viggo har även tidigare arbetat på Alfred Berg kapitalförvaltning.

Wilhelm Larsén – Director Distribution, Storebrand Asset Management
Wilhelm har bakgrund inom affärsutveckling och rådgivning av finansiella tjänster. Wilhelm kommer närmast från Skagen Fonder där han arbetade med svenska distributörer och har sedan tidigare erfarenheter från Skandia där han arbetade med företagsrådgivning.

Storebrandkoncernen är ledande inom hållbara investeringar och förvaltar cirka 720 miljarder kronor. SPP Fonder och Skagen Fonder är en del av Storebrandkoncernen.