Kvinnor önskar sig upplevelser, män mer tid och fred i julklapp

Kvinnor önskar sig upplevelser, män mer tid och fred i julklapp

Hälften av svenska folket önskar sig upplevelser eller pengar i julklapp tätt följt av fred på jorden vilket var femte tillfrågad angav som sin högsta önskan. Fondsparande kom på sista plats, ett alternativ som endast en procent angav som högsta önskan, visar en färsk undersökning som Pensionsbolaget SPP gjort.

Nästan en tredjedel av kvinnorna angav en upplevelse som högsta önskan i jämförelse med femtedel av männen.  Pengar verkar vara lika viktigt oavsett kön, nästan en fjärdedel av både män och kvinnor angav det som alternativ. Tid och fred står också högt på männens önskelista. Däremot är det få som väljer fondsparande oavsett kön.

I Stockholm är önskningarna väldigt jämnt fördelande mellan upplevelser, pengar och fred på jorden. Däremot verkar de ”stressade storstadsmänniskorna” inte vara i samma behov av tid som i övriga landet. Endast sju procent angav tid som högsta önskan vilket kan jämföras med Småland och Sydsverige där motsvarande siffra var fjorton procent. Pengar önskar sig de som bor i Mellersta Norrland och Norra Mellansverige mest av allt medan boende i Östra Mellansverige helst vill ha en upplevelse.

Äldre vill ha fred medan yngre föredrar pengar. En tredjedel av 56-70 åringarna vill helst ha fred på jorden medan endast 10 procent av 20-39-åringarna önskar sig detsamma. En tredjedel av 20-39 åringarna vill helst ha pengar. Även prylar och kläder är populärare bland de yngre.

- Att så många önskar sig pengar är kanske inte så konstigt, men det är synd att inte fler ser kopplingen mellan ett klokt sparande och mer pengar. Kanske har det med den senaste tidens turbulens på marknaden att göra, men vi vet att ett smart sparande lönar sig i längden och ger mer, säger Liza Jonson, VD SPP Fonder.

- Sen vill väl alla egentligen helst av allt ha fred på jorden, men det är ju så självklart, avslutar Liza.

Kontaktperson: Nathalie Green, Press & PR: + 46 70 606 93 05

Pressbild Liza Jonson, VD SPP Fonder

Undersökningen är gjord i samarbete med Silentum. Dryga tusen kvinnor och män i alla åldrar från hela Sverige tillfrågades. Frågan var:

Vad önskar du dig allra mest i julklapp i år? Man fick då välja mellan följande alternativ:

• Upplevelse
  • Tid
  • Pengar
  • Prylar
  • Kläder
  • Fondsparande
  • Fred på jorden
  • Inget av ovanstående

SPP är en del av norska Storebrandkoncernen. Tillsammans är vi en av Nordens ledande koncerner för sparande och försäkringslösningar. SPP erbjuder kvalificerad rådgivning och ett brett sortiment av pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. Storebrandkoncernen utmärker sig bland annat genom sitt fokus på samhällsansvar och är bland de ledande i Europa inom ansvarsfulla investeringar. SPP har idag drygt 500 anställda och huvudkontoret ligger i centrala Stockholm.