Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder

​SPP Fonder starkt in i 2017

SPP Fonder går starkt in i 2017 och lämnar ett fantastiskt 2016 bakom sig. Det förvaltade kapitalet ökade med nästan 14 procent mot föregående år och uppgick vid årsskiftet till 153 miljarder kronor.

Under 2016 hade SPP fonder ett nettoinflöde på drygt 4,3 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 8,2 procent av de totala inflödena på den svenska fondmarknaden.*

– Vårt fokus på hållbarhet har varit helt avgörande för vår framgång. Allt fler kunder kräver att investeringarna placeras hållbart och intresset ökar hela tiden. Framför allt från institutioner men även privatpersoner, säger Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder.

Framgångsrika lanseringar av klimatsmarta fonder
Under året har SPP Fonder lanserat tre nya klimatsmarta fonder under konceptet PLUS- fonder, som sedan start har attraherat cirka 7,5 miljarder kronor.

- Fossilfrågan är en av näringslivets viktigaste utmaningar och för oss är det centralt att arbeta målinriktat för att ta fram attraktiva fonder som stöttar en hållbar utveckling. Att successivt minska vår exponering mot det fossila och styra om kapitalet till bolag som bidrar till lösningar på klimatfrågan är då en självklarhet. Att vi dessutom i Sverige Plus har avdelat en del av portföljen till gröna lösningsföretag känns därför särskilt spännande.

SPP Grön Obligationsfond mot strömmen
Det har under året varit tufft på obligationsmarknaden, men trots det har SPP Grön Obligationsfond haft stora framgångar.

- Det visar att det finns en marknad som är med på det gröna skiftet och ser potentialen. Vår gröna obligationsfond kan utöver bra avkastning i sin Morningstarkategori stoltsera med att vara en av världens största gröna obligationsfonder, avslutar Åsa.

*Källa Moneymate – Nettoflöden svenska fondmarknaden december 2016

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. På sppfonder.se hittar du informationsbroschyr och faktablad.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se