​Storebrands kapitalförvaltning växer i Sverige

De senaste fem åren har Storebrand/SPPs kapitalförvaltning vuxit kraftigt på den Svenska marknaden. Särskilt tydlig är tillväxten i fondbolaget, SPP Fonder, som idag är det största fondbolaget i Sverige efter de fyra storbankerna med ett förvaltat kapital på 150 miljarder kronor.

- Vår kapitalförvaltning är en fantastisk plattform för långsiktigt värdeskapande. Genom den kan vi erbjuda våra kunder en sparpalett som omfattar allt ifrån indexnära aktieförvaltning till smart beta och aktivt förvaltade Delphifonder, säger Jens Grebäck, Försäljningschef Storebrand/SPPs kapitalförvaltning i Sverige.

Den institutionella affären som inkluderar hela fondpaletten; fonder, fastigheter och Private Equityt har också gjort "all time high".

- Vårt fokus på hållbarhet har varit helt avgörande. Flera institutioner kräver att investeringarna placeras hållbart och intresset ökar hela tiden. Hållbara fastigheter är också mer i ropet än någonsin och ger en stabil avkastning i våra portföljer.

Stärker teamet inför 2017
För att möta den kraftigt ökade efterfrågan får teamet på kapitalförvaltningen under 2017 förstärkning.

- För att kunna fortsätta att ta fram förstklassiga produkter, leverera service och analys i världsklass behöver vi stärka teamet. Framför allt i relation till hållbarhet som blir en allt viktigare aspekt för våra kunder och en förutsättning för att vi ska kunna säkra långsiktig avkastning, avslutar Jens.

Storebrand Asset Managements erbjuder en bred plattform för värdeskapande kapitalförvaltning i Sverige, både till privatpersoner och institutioner. Aktiepaletten sträcker sig från indexnära aktieförvaltning inom SPP Fonder, smart beta inom SPP och Storebrands fondsortiment och aktiv förvaltning inom Storebrands Delphi fonder. De svenska räntefonderna finns inom SPP Fonders sortiment. Våra förvaltningsområden innefattar även onoterade aktier och fastigheter. (Storebrand är en av Nordens största kapitalförvaltare inom fastigheter med totalt ca 35 mdr under förvaltning.) Utöver förvaltningslösningar för de enskilda tillgångsklasserna erbjuder vi även tjänster för tillgångallokering och helhetsrapportering.

Taggar

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se

Presskontakt Pressansvarig, SPP 070-222 42 26

Presskontakt Director of Communications Storebrand Asset Management (including SPP Fonder) +46 70 621 77 92