​SPP fortsätter att leverera god avkastning

​SPP fortsätter att leverera god avkastning

SPP fortsätter leverera en stark avkastning i både fondförsäkring och sparande med garanti. Under kvartalet belönades Storebrand/SPP hållbarhetsarbete med en prestigefylld placering på Dow Jones Sustainability Index för 17:e året i rad.

SPPs fossilfria Plus-fonder har på ett halvår fått in över 4,8 miljarder kronor. Under det tredje kvartalet följdes succén upp med ytterligare en fond på temat; SPP Sverige Plus - en indexnära svensk aktiefond med mycket lågt fossilt fotavtryck.

- Många investerare – såväl stora institutionella placerare som privata sparare – önskar minimera sitt fossila fotavtryck. Som respons på den ökade efterfrågan vi ser har vi nu lanserat sex fonder som är så gott som fossilfria, säger SPPs vd Staffan Hansén.

SPPs sparande med garanti - som kombinerar tryggheten i en garanti med fondförsäkringens transparens – fortsätter växa. Pengarna placeras individuellt för varje sparare beroende på ålder, tidigare avkastning och vald utbetalningstid.

- En typkund i arbetslivsfasen har fått hela 11,3 procent i avkastning under årets första nio månader. Ett hållbart och enkelt sparande som verkligen levererat, fortsätter Staffan Hansén.

Storebrand/SPP-koncernen har återigen, för 17:e året i rad, placerat sig på det välrenommerade Dow Jones Sustainability Index. Det är ett hållbarhetsindex som värderar bolag efter förmågan att ta sig an hållbarhetsutmaningar och samtidigt skapa långsiktig lönsamhet. Storebrand/SPP är ett av få bolag som årligen varit med i indexet sedan starten 1999.

- Då hållbarhet är en naturlig och integrerad del i hela vår affär är detta ett viktigt erkännande för det arbetet vi gör, avslutar Staffan Hansén.

SPPs totala förvaltade kapital uppgick per den 30 september 2016 till 161 miljarder kronor (153). Inbetalda premier uppgick under perioden januari-september till 5 677 miljoner kronor (5 603). Solvenskvoten för SPP uppgick till 162 procent per den 30 september 2016. Den traditionella försäkringen (sparande med garanti) avkastade under årets första nio månader 11,3 procent för en typkund i arbetslivsfasen, och 6,2 procent för en typkund som uppnått pensionsålder. Avkastningen för fonden SPP Mix 80 i fondförsäkring - representativ för sparare i arbetslivsfasen - uppgick under årets första nio månader till 6,2 procent. Avkastningen i SPP Mix 20 - representativ för sparare i pensionsålder - uppgick till 3,7 procent under samma period.

Historisk avkastning är inte någon garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se