SPPs kontor på Vasagatan 10

SPP vann brons i tävlingen Sveriges snyggaste kontor

Idag vann SPPs kontor, på Vasagatan 10 i Stockholm, tredje pris i tävlingen Sveriges snyggaste kontor 2022. SPP var en av tio finalister under Stora kontorsdagen och 74 kontor deltog i tävlingen. Tävlingens syfte är att lyfta fram den stora mängd av snygga, hållbara och smarta kontor som finns i vårt land. Vann gjorde Caia Cosmetics och tvåa kom Toca Boca.

SPPs huvudkontor på Vasagatan 10 i Stockholm och kontoren runt om i landet är anpassade för det hybrida arbetslivet, agilt arbetssätt och för att positionera SPP som en attraktiv arbetsgivare.

- Vi är mycket nöjda med omvandlingen av vårt kontor. Det har blivit en varm och välkomnande arbets- och mötesplats för SPP och Storebrands medarbetare, kunder och samarbetspartners. Kontoret har på ett förtjänstfullt sätt öppnats upp och skapat naturliga mötesplatser. Det har utformats utifrån de behov som identifierats av medarbetarna. Oavsett om medarbetarna behöver mötas fysiskt, digitalt eller fokuserat finns ytor som möter alla dagens behov, säger Jenny Rundbladh, vd för SPP Pension & försäkring och del av Storebrands koncernledning.

SPPs medarbetare är mycket nöjda med sin nya arbetsmiljö visar en undersökning genomförd av det globala undersökningsföretaget, Leesman, som mäter medarbetarnas upplevda produktivitet och nöjdhet med sin arbetsplats. *

- Ambitionen har varit att skapa en levande arbetsmiljö som man verkligen vill komma till, ett ställe att trivas på och mer en mötesplats än en traditionell arbetsplats. Det har vi lyckats med. Arbetsplatsen upplevs bland medarbetarna leda till högre produktivitet, en känsla av samhörighet och kunskapsutbyte. Det här fantastiska resultatet i Leesmans enkät är ett kvitto på att vi lyckats med våra ambitioner att skapa en attraktiv och effektiv arbetsplats, säger Jenny Rundbladh.

Fakta Sveriges Snyggaste Kontor

I samband med det årliga seminariet Stora Kontorsdagen koras vinnaren i Sveriges Snyggaste Kontor. Tävlingen arrangeras av lokalnytt.se, Fastighetssverige och Nordic Property News. Syftet med tävlingen är att visa på den stora mängd av snygga, hållbara och smarta kontor som finns i vårt land. Tävlingen avgörs genom en öppen omröstning där vem som helst under en viss period kan rösta på de nominerade kontoren. På så vis utses tio finalister. Därefter röstar publiken på Stora Kontorsdagen fram den slutliga segraren.

Läs mer: Sveriges Snyggaste Kontor (lokalnytt.se) och mer om SPPs kontor: SPP Pension & Försäkring AB - Sveriges Snyggaste Kontor (lokalnytt.se)

Fakta SPPs kontor:

I samband med agilt arbetssätt med hybridkontoret som primär arbetsplats fanns behov av att anpassa lokalerna på SPPs kontor, Klaraporten, på Vasagatan i Stockholm. Kontoret genomgick en omfattande renovering och ombyggnad och invigdes 21 mars 2022.

Inredningsarkitekt: Mod:group Stockolm. Projektledare Mod:group: Stina Berggren, projektledare Mod:group. Intern projektledare SPP: Sofia Wangsell och Johan Bergström. Byggledare: Mia Sandberg, Fidior Bygg. Fotograf: Philip McCann

*Fakta om Leesman:

Leesman är ett globalt företag, med närmare en miljon respondenter, som mäter arbetsplatsers effektivitet. Leesman Index (LMI) är ett index 0-100 som är ett mått på hur väl arbetsmiljön stödjer medarbetarnas behov. Ett LMI på 70 eller högre rankas enligt Leesman som ett mycket bra resultat och indikerar att arbetsplatsen stödjer medarbetarnas behov väl. Det är endast cirka fem procent av alla organisationer som uppnår ett LMI över 70. SPPs LMI hamnade på 69,8 då mätningen gjordes i april 2021 innan ombyggnationen av huvudkontoret, vilket är ett väldigt bra resultat. I den uppföljande mätningen som genomfördes efter ombyggnationen i september 2022 uppnådde SPP ett LMI på hela 86,5, vilket innebär att SPP har uppnått bland de högsta LMI-resultaten i världen och rankas därmed som en av världens bästa arbetsplatser.

Välkommen till Storebrand Sverige

På Storebrand/SPP är hållbarhet helt integrerat i kärnverksamheten. Det innebär att vi utöver ekonomiska parametrar väger in även sociala och miljömässiga aspekter i samtliga beslut som fattas inom koncernen – från mindre inköpsfrågor till stora investeringsbeslut.