Skapa en inbjudande dukning

Skapa en inbjudande dukning

Att duka med linnedukar och linneservetter har varit med sedan urminnestider och vem har inte ärvt en linneduk av sin mormor/morfar? Det är produkter som håller över tid vilket är hållbarhet på riktigt. Kanske skall du bjuda på en lite enklare rätt och behöver höja den med en riktigt maffig dukning. Vi har samlat lite tips som vi hoppas kan hjälpa dig att göra en riktigt härlig dukning.

En linneduk kan lyfta vilket bord som helst. Den har en härlig naturlig textur och blir bara vackrare ju mer den används. Har du en vacker bordsskiva men ändå vill mjuka till dukningen så lägg en duk bara lite skrynkligt i mitten av bordet. Det skapar värme och mjukhet till din dukning. Har du i stället ett bord med trist skiva och fula ben så duka med en riktigt lång duk. Det är just nu väldigt trendigt att duka med riktigt långa dukar som går hela vägen ner och det ger en ganska dramatisk look. Vi har utökat vårt sortiment av dukar just med en extra lång variant 145x350 cm samt med en rund duk ∅200 cm, båda i klassisk linnefärg.

För att lyfta dukningen ytterligare kan man duka med linneservetter. De kan lyfta vilket gammat nött porslin som helst. Använd en servettring, knyt ett enkelt band runt eller lägg den bara lite slarvigt. Det finns väldigt många fina sätt att placera servetten på. Att använda linneservetter minskar ju även användandet av engångsservetter. Detta minskar inte bara vårt avfall utan minskar också vår miljöpåverkan i det långa loppet. Du riskerar aldrig heller att stå utan servetter om du får oväntat besök. Om man inte har linneservetter så vill vi också slå ett slag för kökshandduken. Den funkar lika fint som servett och finns ofta i fina färgställningar och med härlig mönster.

Att duka med en maffig blombukett är förvisso väldigt elegant men glöm inte att duka med allt som naturen har att erbjuda. Ut och plocka efter säsong helt enkelt; blommor, lövverk, kottar, kastanjer, stenar och andra naturmaterial för att skapa en stämning som passar årstiden. Det är härligt att anpassa dukningen efter säsong och betydligt bättre för plånboken.

Levande ljus är också en riktigt bra stämningshöjare! Blanda gärna olika typer av ljus och ljusstakar för att skapa dramatik. Placera dem tillsammans i små grupper och blanda gärna höjden på ljuset, det blir vackert när mörkret lagt sig. Det kan också vara fint att lägga en liten ljusslinga bland bordsdekorationen så att den slingrar sig från ena änden till den andra.

När det gäller placering av glas och bestick så finns det gamla vett- och etikettsregler som kan vara bra att följa för att undvika förvirring. En huvudregel att gästen ska använda besticken utifrån och in. Knivar och sked till soppa läggs till höger om tallriken, gaffel läggs till vänster. Alltså ska förrättens bestick ligga ytterst. Eggen på kniven ska alltid vara riktad mot tallriken och dessertbestick läggs mellan glas och tallrik. Dessertsked eller gaffel skall ha skaftet åt höger. När det gäller placering av glas så placeras det högsta glaset (oftast ett rödvinsglas) mitt framför tallriken. Vitvinsglas och vattenglas ställs till höger om rödvinsglaset i den ordningen. När du väljer glas är det också viktigt att tänka på vilken typ av dryck som serveras, så att du kan välja rätt glas för varje tillfälle.

✔️ Duka med duk!
✔️ Duka med linneservetter/kökshanddukar
✔️ Duka med naturen
✔️ Blanda många små olika ljuskäglor
✔️ Duka enligt vett- & etikettsregler

Vi hopas du fick lite tips av oss som gör att du kan imponera på dina gäster samt gör dem känna sig välkomna och uppskattade.
Välkomna att kika närmre på vårt DUKA-sortiment!