Torka tvätt utomhus!

Torka tvätt utomhus!

Visst är det alldeles underbart att krypa ner i en nybäddad säng? Allra bäst är det om sängkläderna fått torka utomhus. Då känns de extra fräscha och krispiga. Det finns många fördelar med att torka tvätt utom hus; du sparar energi, slipper mjukmedel mm.

SPARA ENERGI

Det går åt energi för att torka tvätt så om man har möjlighet bör man torka i naturen egna torkrum utomhus som är helt gratis. Särskilt stor skillnad blir det om tvätt torkas ute när det är kallt eller blåsigt ute. Då går det ganska snabbt och få allting torrt och du kan använda varje watt till att värma huset i stället för att torka tvätt.

MJUKT UTAN SKÖLJMEDEL

Forna tiders tyger som lätt blev statiska krävde ofta sköljmedel för att ens gå att använda. Idag är det problemet betydligt mindre men visste du att sköljmedel ofta kan ersättas helt när tvätten torkar ute. Plaggen torkar samtidigt som de rör sig och vinden silar mellan fibrerna så att tyget blir mjukt.

Sköljmedel fungerar mjukgörande genom att små plastpartiklar(polymer) lägger sig på tygets yta. Plasten binder sedan till sig fukten från luften. Detta sker förvisso på mikronivå men kläderna hålls alltså mjuka på grund att de fortfarande är lite våta. Om de en gång tvättats med sköljmedel så blir de aldrig riktigt torra. Det är också så att vissa textiler tar skada av fukt då de tappar sin elastiska funktion. Deras fibrer blir helt enkelt svagare och livslängden på den typen av plagg kortas ner. Detta är vanlig bra funktionskläder som aldrig bör tvättas med sköljmedel. Känns de statiska eller tar till sig lukt kan man med fördel i stället lägga i en skvätt ättika i sköljvattnet.

HÄRLIG DOFT UTAN PARFYM

Ibland kan det kännas som om att den rena tvätten inte riktigt luktaR så fräscht som man önskat. Detta gäller ganska ofta sängkläder som är stora och suger upp mycket vatten. Strunta i parfymerade produkter och torka i stället tvätten utomhus. Bättre både för klimatet och för din hy. Dessutom så finns det väl inget som luktar så fräscht och gott som tvätt torkad utomhus?

Tyg består att fina vävda trådar som behöver röra på sig för att materialet inte ska låsa sig. Bästa sättet att mjuka upp dem är därför att låta dem fladdra i vinden.

BLEKNING MED HJÄLP AV SOLEN

Ibland kan man uppleva att vit tvätt gulnat något. Får de torka utom hus kan solen hjälpa till att bleka. Förstärk effekten genom att spraya lite citronsaft på så skall du se att det snabbar på effekten. På så vis kan du bleka utan kemikalier.

SLÄTT UTAN ATT MANGLA

Där som många av er säkert vet hur gudomligt att lägga sig i nymanglade sängkläder men vi har alla möjligheten och lyxen att kunna mangla. När du hänger upp dina sängkläder ute i vinden så slätas vecka och skrynklor ut sig när de rör sig i vinden och de känns nästan som nymanglade. Linnedukar blir så där härligt naturliga, inte skrynkliga men heller inte slätstrukna och trista utan mer levande.

TÄNK PÅ!

Pollenallergi - För dem som har pollenallergiker i familjen bör man dock hålla lite koll på om det är mycket pollen i luften. Då är det lite onödigt att spetsa tvätt med pollen med risk för att göra det extra jobbig för den drabbade. Du kan enkelt hålla koll m.h.a. Pollenkoll.se.

Väder - Du kan ju också hålla lite extra koll på väderprognosen så att du slipper råka ut för något regn. Tänk också på att det ofta blir lite fuktigt på sommarkvällarna så se till att få in tvätten i tid.

Känsliga färger – Vissa starka färger kan lätt tappa färgen i allt för stark sol. Torka då i skuggan i stället, det går hur bra som helst.

Förutom allt praktiskt med att torka tvätt utomhus är det dessutom väldigt vackert med tvätt som fladdrar i vinden eller hur?