Sov grönt, skönt & hållbart!

Sov grönt, skönt & hållbart!

Att välja grönt till ditt sovrum kan ha en kraftfull inverkan på din sömn och välbefinnande. Grönt är förknippat med naturen och har en lugnande effekt på våra sinnen, vilket minskar stress och ångest. Studier visar att omgivande grönt kan förbättra sömnkvaliteten genom att främja djupare och längre sömn. För att enkelt införliva grönt i ditt sovrum kan du välja gröna textilier som bäddset och kuddar, samt lägga till gröna växter för att förbättra luftkvaliteten. Detta skapar en fridfull och hälsosam miljö som främjar avkoppling och återhämtning under sömnen.

DEN GRÖNA FÄRGEN HAR MAKTEN ÖVER SÖMNEN.

Grönt är i grunden förknippat med naturen. Det är färgen på gröna blad, frodiga ängar och djupa skogar. Det är just pga. dessa associationer som färgen har en lugnande och avslappnande effekt på våra sinnen. Det är en färg som ofta förbises, men som har en kraftfull inverkan på sömnen, är grönt. När vi omger oss med grönt i våra sovrum återskapar vi en del av den lugnande känslan av att vara omgiven av naturen.

STRESSREDUCERANDE EGENSKAPER

Forskning har visat att den gröna färgen har en förmåga att minska stressnivåer. Genom att vara omgiven av gröna nyanser aktiveras vårt parasympatiska nervsystem, vilket är ansvarigt för att sänka vår puls och blodtryck samt för att lugna vår kropp och sinne. Därför är grönt ett utmärkt färgval för den som kämpar med stress och ångest, vilket kan vara betydelsefullt för att uppnå en bättre sömnkvalitet.

FÖRBÄTTRAD SÖMNKVALITET

Studier visar att om man omger sig med grönt i sitt sovrum så kan det bidra till att förbättra din sömnkvalitet. Studier har visat att den gröna färger gör att man sover djupare och längre än de som sover i rum med andra färgpaletter.

HUR FÅR JAG ENKELT IN GRÖNT I SOVRUMMET?

Det enklaste sättet är att addera gröna textilier till sovrummet i form av bäddset och kuddar. Hos oss hittar du gröna bäddset både i mjukaste bambu och i vårt tvättade vintage kvalitet. Detta ger en direkt touch av färg till rummet och skapar en lugn och fridfull atmosfär. Du får in färgen snabbt och smidigt utan att behöva flytta ut, spackla och måla vilket kräver en lite större insats.

Förutom det kan du även enkelt addera in lite gröna växter. Det är inte bara bra för att få in det gröna utan för själva luftkvaliteten förbättras. Växter har förmågan att filtrera luften genom att absorbera föroreningar och gifter från omgivningen via rötter och blad samtidigt som ju själva fotosyntes omvandlar koldioxid till syre. Växter avger även vattenånga genom sina blad i en process som kallas transpiration. Det ökar själva luftfuktigheten i rummet som kan bidra till att minska risken för torr hud och slemhinnor.

Att ha några växter i sovrummet kan vara ett enkelt och naturligt sätt att förbättra luftkvaliteten och skapa en mer hälsosam och behaglig miljö att sova i.

Att ha grönt i ditt sovrum ha en betydande positiv effekt på din sömn och välbefinnande.