Fråga Experten: Att arbeta ”agilt”

FRÅGA: Allt fler talar om agilt ledarskap, och att jobba agilt som en del av vägen till framgång i digitaliseringstider. Men vad innebär det egentligen att leda agilt, och hur jobbar man enligt metoden?

SVAR: Agilt betyder lättrörligt, och det är precis vad agila arbetssätt är.

Att arbeta agilt handlar mer om att skapa förutsättningar för dina medarbetare än att bestämma. Teamen jobbar mot ett gemensamt definierat slutmål med flera delmål på vägen. Med hjälp av konstant feedback och utvärdering, självreglerar gruppen sitt arbetssätt.

För att komma igång med agila arbetssätt, behöver du börja med att skapa ett team. Utgå ifrån vad medarbetarna kan och vill göra. Bygg arbetet kring individer som är engagerade och motiverade.

Som agil ledare, skapar du en ram för medarbetarna att förhålla sig till. Låt sedan teamet självständigt bestämma hur arbetet ska utföras. Din främsta arbetsuppgift blir att ge rätt förutsättningar och förväntningar. Våga ta ett kliv tillbaka och låt dina medarbetare fatta beslut i det agila arbetssättet. Prata i termer om oss och vi.

Försök inte att förutse vad som kommer att hända. Skapa i stället en organisation som har möjlighet att lösa de problem som uppkommer, när de uppkommer.

Skapa en miljö där alla delar med sig av sina idéer och planer. Ha en transparent agenda och prioriteringar. Skapa öppna digitala och fysiska miljöer, där alla kan se och följa vad som händer.

Med transparens följer också möjlighet för alla att engagera sig, ställa frågor och påverka. Det ger en förhöjd känsla av delaktighet. Sök feedback från kollegor och jobba i korta upprepade cykler med löpande utvärdering för att snabbt kunna ställa om och anpassa er efter nya förutsättningar

Kort sammanfattning:

• Du petar inte i detalj- och sakfrågor
  • Du inspirerar och stöttar
  • Du har en kreativ fysisk arbetsmiljö som underlättar spontanmöten och samarbete
  • Du har självstyrande team som arbetar med ständiga förbättringar och reflektion
  • Du reflekterar ofta om ditt ledarskap och hur ditt team jobbar