Fråga experten: Vad menas med sanering?

FRÅGA: Vad menas med sanering, och vilken utrustning behöver man?

SVAR: Sanering är arbetsinsatser vid stor- flytt- eller annan specialstädning då extra insatser och metoder krävs för att avlägsna stora eller speciella föroreningar (blod, urin, uppkastningar och extremt smutsiga ytor). Kan även gälla punktinsatser från kund. Sanering kan omfatta:

• Djuprengöring av porösa förorenade ytmaterial
  • Desinficering av ytor (för att döda mikroorganismer som bakterier, virus och svamp porer)
  • Neutralisering av odörer (ex. urin, uppkastningar, ruttna livsmedel)
  • Avfettning av ytor
  • Rengöring av inredningstextilier
  • Avkalkning av olika ytmaterial
  • Avloppsrengöring och desinficering

Några grundregler att ta fasta på: städa från tak till golv. Börja med de smutsigaste utrymmena. Inventera vilka saneringsobjekt som omfattas på det aktuella uppdraget och utrusta dig med de metoder som krävs. Planera arbetet noggrant, gör en checklista och bocka av efterhand som arbetet fortskrider. Ha alltid ”för mycket” städmaterial med, ibland är det extremt smutsigt. Ibland kan det vara bäst med engångsstädmaterial vid sanering, på grund av smittorisker och säkerhet för personal.

Använd personlig skyddsutrustning: heltäckande armar och ben, ibland behövs engångsoverall, skyddsskor/gummistövlar, engångshandskar av kraftigare typ, ögonskydd, ögonsköljsutrustning, andningsskydd, även hjälp i vissa fall.

Utrustningslista: moppar (både nya och gamla) + stativ, sop-set, hinkar, svampar/skurnylon, dukar/torkpapper på rulle, kem (sura, neutrala, alkaliska samt desinfekterande), skyddsutrustning, trappstege, säckar och påsar, klickskrapa, fönsterputsutrustning, dammsugare, griptång/plockare, dammvippa/elementborste, skruvmejsel.

Gör alltid en slutbesiktning med kund efter städning.