Häng med en yrkesbedömare SRY i kulisserna

Häng med en yrkesbedömare SRY i kulisserna

Vi har precis avslutat en grupp som har gått SRY yrkesbevis, det är mycket ståhej när man tittar på så här i ”kulisserna”. Mina närmaste kollegor är yrkesbedömare för SRY och man ser vilka arbetsmyror de är både före, under och efter själva utbildningen.

Ofta hör jag tillrop som ”det här är så himla roligt” ”wow vilken härlig känsla att få starta upp, längtar dit”. Jag var tvungen att checka läget lite…

Vad är det som gör att du brinner för SRY utbildning frågade jag M?

Att alla kan städa är en vanlig missuppfattning i vår bransch, att städa professionellt är en helt annan sak. – Jag vill höja statusen på yrket, där är utbildning viktigt, säger M. Jag tycker om att se människor växa, man ser skillnad på utbildningen från dag ett till sista dagen, dvs det har hänt något på vägen bland deltagarna. Man ser Aha-upplevelser, och ser att de fått insikter. Jag tycker att de som jag haft på utbildning, har haft en positiv känsla för yrket och jobbar inte bara för att lyfta lönen. Man ser att det finns en vilja att bidra till att öka både statusen och kompetensen.

SRY-utbildning är att se människor växa, och att jag får vara med på den resan, att jag är viktig för dem och bjuder på mina kunskaper och erfarenheter. Det är stort.

Men hur är det att planera och lägga upp en SRY utbildning?

– Att lägga upp en utbildning tar tid och man får tänka på att det är en process som innehåller flera olika delar, säger M.

Viktigast av allt – man måste göra det intressant, omväxlande och att man också kan lära av varandra. Man måste också tänka på att det är olika deltagare med olika erfarenheter, det kan vara språksvaga, men även erfarna blandat med oerfarna. Superviktigt att jag som yrkesbedömare vet jag pratar om, att bjuda på egna erfarenheter och att kunna svara på frågor när de dyker upp. Mitt mål är att kunna svara på 9 av 10 frågor vid ett utbildningstillfälle, den frågan jag inte kan svara på återkopplar jag vid nästa utbildningstillfälle.

Det viktigaste när man bygger upp en utbildning, är att ha med sig att människor lär in på olika sätt, en del behöver göra det praktiskt, andra behöver lyssna eller titta på film, en del behöver se bilder. Så en variation av alla dessa bitar är bäst.

Det är en utmaning att hitta bra, utvecklande och relevanta grupparbeten, så det även blir variation i undervisningen, det behöver också in reflektion – hur gör jag i mitt dagliga arbete idag, och hur kan jag arbeta efter det nya jag lärt mig, reflektionstiden kan ibland vara svår att hitta.

En utmaning är de språksvaga, även för mig som yrkesbedömare, att enkelt kunna förklara de svåra begreppen. Exempelvis är ordet extraktionsmaskin, som är svårt att beskriva på ett annat sätt än det svenska ordet, då kan det vara svårt att få dem att hänga med.

Jag märker att de språksvaga, inte deltar i diskussioner lika mycket som andra. En del är rädda för att säga fel och inte bli förstådda, andra är rädda för att övriga ska upptäcka att de faktiskt inte förstår alls.

Något som är en utmaning, är när deltagarna börjar ifrågasätta sina egna chefer, då man märker att saker och ting man lär sig i SRY inte alls finns med i deras egen verksamhet. Exempelvis arbetsbeskrivningar, arbetskläder, att arbetsgivaren har vissa skyldigheter, när de förstår att det inte finns i sin egen verksamhet. Vad skall man göra med den informationen? Jag brukar peppa dem, att ändå framföra informationen till sina chefer säger M.

Just nu sitter jag och en kollega och rättar alla skriftliga prov som är slutförda, det är ett ganska omfattande arbete, eftersom vi skall följa de instruktioner som finns på OCN. Vi ska också skriva omdömen om alla deltagare.

En sak jag gärna skulle vilja påminna alla de som håller i olika typer av städutbildningar, att göra en kursutvärdering. Vi har gjort det, vi får då in massor med nyttiga erfarenheter att ändra på till det bättre. När man håller utbildningar, kan man alltid göra förbättringar.

Ja, det går åt väldigt mycket arbete för att lägga upp en bra SRY-utbildning, det kan jag lätt konstatera. Det är också väldigt mycket arbete att lära ut allt vad städning innebär, då alla har olika bakgrund och förutsättningar, att klara av föreläsningar, skriftliga och teoretiska prov, innan man till slut får sitt efterlängtade yrkesbevis.

Yrkesbedömaren ska med andra ord ha förmågan, som visdomsordet nedan beskriver…kanske lättare sagt än gjort?

Utbildaren är kvinnan eller mannen som gör att svåra saker verkar lätta. (Ralph Waldo Emerson)

Carina Boman Helgesson