Har du tänkt på vad som finns under ytan?

Har du tänkt på vad som finns under ytan?

Vilket bemötande brukar du ha mot din mest snäsiga kollega? Mot din chef som alltid påpekar saker i tid och otid? Mot den mest konservativa släktingen som alltid ska prata om att det var bättre förr på alla familjemiddagar? Kanske snäser du tillbaka själv, kanske ignorerar du, kanske blundar du, tar ett djupt andetag och tänker på något helt annat och mycket trevligare.

Det finns olika sätt. Men en sak glömmer vi - allt som oftast när vi stöter på människor som är gnälliga, jobbiga, tråkiga, sura eller oinspirerande - och det är vad eller snarare vem det faktiskt är vi möter.

Har du hört talas om isberget? Isberget handlar om skillnaden mellan vad vi ser och vad vi inte ser och hur denna skillnad påverkar vårt bemötande. För det vi ser ovanför ytan i form av problemskapande beteenden (snäsighet, arg, otrevlig, sur osv) är bara ett uttryck för något betydligt större, djupare och mörkare som finns under ytan. Saker som vi inte ser, men som finns där och som påverkar, varje dag.

Under ytan, däremot, finns nämligen något helt annat. Där finns rädsla för att misslyckas, känslan av att inta duga, att ingen tycker om mig, vet hur jag mår, att ingen förstår mig, att allt är mitt fel.

Det är tunga och jobbiga känslor att bära på, och det blir då plötsligt inte alls lika konstigt att en och annan svordom, snäsighet ger sig i uttryck då och då. Det kan vara en form av försvar, en form av kontaktsökande, en form av kommunikation. Se mig, prata med mig, fråga mig vad som pågår.

Känner du igen det här från din egen vardag? Kanske finns det någon på ditt jobb eller i din närhet som du inte kommer överens med? Någon som bara klagar och gnäller och aldrig ser något positivt eller bra med något som helst. En typisk ”glaset är alltid halvtomt-person”?

Vad skulle hända om du skulle bemöta den personen, inte utifrån gnället du ser på ytan, utan utifrån det som finns under den vresiga ytan? Skulle du förändra något i ditt bemötande? Hur på vilket sätt?

Så vad kan vi göra av denna information? Vad tar vi med oss för att skapa en bättre, mer mänsklig och mindre fientligt bemötande oss människor emellan? Ett steg är att nästa gång du möter en riktigt jobbig person, ställa dig frågor som:

Vad kan finnas under den här människans yta? Vad bär den här människan på som jag inte känner till? Vilka kamper utkämpar hon just nu helt i det tysta?

Fundera gärna över ditt eget isberg. Vad bär du med dig under ytan varje dag, som ingen annan känner till, eller ser eller bemöter dig utifrån? Om du fick gå runt med en stor skylt på magen med texten ”det här behöver ni veta om mig just nu”, vad skulle det stå på den?

Just i städbranschen, där det arbetar så otroligt många människor från olika kulturer som kanske flytt från krig, hemska upplevelser och misär, som också haft svårt att lära sig det svenska språket och smälta in i ett helt nytt land och ny kultur, finns säkert massor av saker under ytan som vi andra behöver tänka på.

Så ett litet medskick – dyk ner under ytan – möt den andre och dig själv på riktigt.

Ha en trevlig helg, både ovanför och under ytan.