Har ni koll på vilka huvudsakliga risker som finns inom städbranschen?

Har ni koll på vilka huvudsakliga risker som finns inom städbranschen?

Det finns många arbetsmiljörisker inom städbranschen. De vanligaste är belastningsbesvär, fallolyckor, överkänslighet och smitta.

Att besvär i axlar, armar och rygg är vanliga bland städare är välkänt sedan länge. Besvären kan t.ex orsakas av fallolyckor, påfrestande arbetsställningar och arbetsrörelser, lyft och annat tungt fysiskt arbete samt repetitivt arbete.
Fallolyckor står för nästan hälften av arbetsskadorna bland städare. Fall beror oftast på att golven är hala eller att man snubblar i trappor.

Påfrestande arbetsställningar och arbetsrörelser är inte ovanliga vid städarbete, det kan t.ex vara när man ska komma åt under möbler, dåligt anpassade städredskap eller när man ska bära tungt material långa sträckor. En sopsäck som är tung ska inte lyftas manuellt. Även våttorkning är ett tungt arbete, det måste därför undvikas vid normal städning.

Ibland kan det uppstå arbetssjukdomar, på grund av sociala och organisatoriska faktorer. Exempelvis kan mycket ensamarbete, utan sociala kontakter ge upphov till otrygghet och stress. Att tiden inte räcker till att utföra ett gott arbete, kan också bidra till upplevelse av stress. När kraven bli övermäktiga, dvs när kontrollen, stödet och återhämtningen saknas kan leda till psykiska, fysiska, beteendemässiga och tankemässiga/kognitiva besvär.

Allergi, är en annan överkänslighet i städbranschen. Traditionellt städarbete innebär att hantera mycket vatten och rengöringsmedel under lång tid. Våtarbete irriterar huden, och kan orsaka irriterande kontakt eksem. Tvätt- och rengöringsmedel löser upp hudens skyddande fettlager. Eksem är en vanlig yrkessjukdom hos städpersonal.

Smittor av olika slag måste uppmärksammas vid städarbete. Som städare måste du känna till, och veta hur man skyddar sig mot dem. På sjukhus och förskolor, finns fler smittrisker att beakta än på kontor. Riskerna kan också variera över tid, beroende på epidemier.

Hur kan ni förebygga risker och besvär inom städbranschen?

Ett sätt att undersöka arbetsförhållandena, och upptäcka risker på arbetsplatsen, är att göra skyddsronder (AFS:2001:1 systematiskt arbetsmiljöarbete). Om man upptäcker en arbetsmiljörisk ska den åtgärdas, finns risker man inte kan åtgärda omedelbart, ska de föras in i en handlingsplan.

Använd metoder som gör arbetet skonsammare. Använd torra städmetoder, dvs mindre vatten och mindre rengöringsmedel. Anpassa städredskapen, så att det går att utföra arbetet på ergonomiskt riktigt sätt. Variera arbetet med olika arbetsuppgifter, så att inte samma kroppsdelar belastas hela arbetsdagen. Städmaskiner, gör arbetet både mer skonsamt och mer effektivt. Det är också viktigt att utrymmen där städmaskiner, redskap och utrustning förvaras, är tillräckligt stora och utformade så att utrustning kan hanteras på ett ergonomiskt riktigt sätt.

Bra om er städverksamhet har ett eller flera skyddsombud, som kan hjälpa till att förebygga det viktiga arbetsmiljöarbetet, samt anmäla när tillbud och arbetsolyckor inträffar.

Carina Boman Helgesson