Hur kan man säkerställa att golven får rätt rengöring och ytskydd?

Hur kan man säkerställa att golven får rätt rengöring och ytskydd?

FRÅGA: Hur många olika kem behöver man ha för att säkerställa att golven får rätt rengöring och samtidigt rätt ytskydd nu när perioden för golvvård börjar?

SVAR: Det är inte mängden kem och ytskydd som säkerställer en bra golvvård.

Lär först och främst känna igen golvmaterialet, för att göra det lättare att städa golv, ska du känna igen materialet genom att använda dina sinnen: synen för att se mönster och skarvar, hörsel för att uppfatta stegljud, känseln och för att känna ojämnheter och ytstruktur.

I samråd med kunden ska du välja skyddsbehandling, enligt skötselråd och enligt golvets behov. Du ska använda ett skyddande medel, eller en metod, t.ex torrpolering, ibland behövs en kombination av dessa.

Du ska känna till vad golvmaterialet är känsligt för, t.ex rengöringsmedel, framför allt varmt vatten, repor, friktion och eller värme.

Du ska använda regelmässiga städmetoder, för att bevara ytan så att inte materialet blir skadat eller påverkat i onödan. Det är viktigt att använda en så torr, skonsam, ergonomisk och effektiv metod som möjligt.

Du ska välja periodiskt underhåll som förbättrar och förebygger golvets kvalitet, och livslängd så tidigt som möjligt.

Du ska känna till att vissa golvmaterial går att renovera. Om slitaget gått för långt kan t.ex linoleumgolv 0-ställas, alltså förbereda golvet för en ny grundbehandling och ytskydd. Trägolv renoveras genom att man slipar golvet, och tillför ny yta. Det är viktigt att ha goda kunskaper om renovering, för att kunna utföra jobbet.

Har ni fått någon golvvårdsutbildning? Har ni rätt förutsättningar (maskiner, kem, arbetsbeskrivning, skötselanvisning osv) för att kunna utföra golvvården?

En annan sak är, vilken typ av smuts skall tas bort? Finns det exempelvis gammal polish som behöver 0-ställas från tidigare underhåll- yt-skydd.

Vi förespråkar alltid torra metoder, och så lite och få kemikalier som möjligt. Vi förespråkar också miljömärkta kemikalier. Det är också viktigt att vara väl påläst, på vilket golv som skall rengöras och underhållas. Vet ni inte det, skulle vi rekommendera er att börja där.

I vår webb-butik finns Städhandbok Golv att köpa, som ger en perfekt vägledning om ni skulle sakna skötselanvisningar.