Hur påverkar framtidens lärmiljöer oss som arbetar med städning?

Hur påverkar framtidens lärmiljöer oss som arbetar med städning?

Hur ser framtidens undervisningslokaler ut? Innebär det några förändringar för oss som arbetar i städverksamheter? För ni är många som arbetar just i skolverksamheter.

Jag skulle onekligen svara ja på den frågan.

Vi pratar om multifunktionella, flexibla och student aktiva lokaler och lärmiljöer, dvs att lokalerna ska stimulera till aktivt lärande, samarbetsförmåga och kreativitet.

I vanliga fall anpassar man kanske sin undervisning utifrån hur lokalen ser ut, men i de nya framtida undervisningslokalerna låter man det pedagogiska perspektivet styra.

Exempelvis: vilken läraktivitet ska ske i rummet och vilka vägar behöver kommunikationen gå? Vilka rörelser kommer ske i salen? Genom att designa rummet utifrån medvetna val blir det möjligt att jobba med pedagogisk utveckling på ett helt annat sätt.

Hur kommer då framtidens undervisningslokaler påverka alla oss som arbetar med städning.

Ja, vi ser en hel del förändringar i våra lokaler redan nu, bland annat är heltäckande mattor populära, inbyggda mikrofoner i taket som möjliggör hybrida lösningar, utfällbara väggar som skapar ett rum i rummet – och som också går att skriva på, möbler på hjul som kan fällas ihop och flyttas runt, beroende på vilken sorts aktivitet salen skall användas till. Det kan vara ribbade väggar för att skapa att bättre ljud, fler whiteboardtavlor, bord som går att skriva på, fönster som går att skriva på, tunga draperier osv.

Vad får vi för konsekvenser i städ verksamheterna?

Framför allt kan det bli tyngre, det kan ta längre tid att utföra städningen. Ett exempel är att antalet ytor som skall avtorkas då whiteboardtavlorna ökat, bord det går att skriva på ökar, heltäckande mattor som skall dammsugas, avfläckas och senare tvättas osv.

I de nya lärmiljöerna måste vi tänka nytt, låt elever och lärare torka av skrivna ytor själva, sätt upp inredningsmoppar och miljömärkt spray med en uppmaning – hjälp till, annars tar snart lokalvårdarnas axlar stryk.

Till de heltäckande mattorna köp dammsugarrobotar som får gå på nätterna.

Kräv bättre resurser om ni märker att städtiderna inte räcker till, se även till att bli inblandade i tid när nya lärmiljöer planeras, så ni också få ge er syn på saken. Det är ju såklart bättre att välja en heltäckningsmatta med en mörkare nyans än en ljus.

Framförallt är det en viktig ekonomisk fråga, och att det finns förståelse för att det behövs bättre budgetförutsättningar för att kunna göra ett professionellt arbete.

Här ser ni lite bilder på hur en kreativ lärmiljö kan se ut i nutid.