Information från Nordiskt möte NOCC

Information från Nordiskt möte NOCC

I mitten av februari möttes våra nordiska länder för ett erfarenhetsutbyte, Jytte från Danmark, Sari från Finland, Mari från Norge och Matthias, vår ordförande från Sverige. Det verkar vara mycket som har hänt men även många saker som är på G.

Nuläget såg ut enligt följande i de olika länderna:

Finland: Har jobbat hårt med att uppdatera material och litteratur under 2023 och nu under 2024 ska det äntligen komma till användning. De kommer anordna en ”Cleaning stars gala” under hösten. Det kommer även anordnas 3 mindre utställningar/mässor under 2024. Nyckelordet under 2024 kommer att vara nätverkande.

Norge: Arbetar med att uppdatera styrelsens befattningar och om det behövs eventuellt utöka styrelsen med en person. De kommer ha en konferens i mitten på april med fokus på golv i Trondheim.

Danmark: Anordnar ett seminarium i mars, med fokus på olika typer av vatten och mikrofiber. Löpande strategiarbete inom organisationen, kommer bland annat arrangera en ”on-board-utbildning” för styrelsemedlemmar. Bolagstämma/årsmöte kommer snart att hållas, vi behöver få in ytterligare två, tre personer i styrelsen. Stor mässa med seminarier, kommer att ske under oktober, i Odense med över 60 utställare.

Sverige: Under våren arbetar vi med att äska pengar från EU, till kompetens och utbildning i städbranschen. I Städbranschen Auktorisation, arbetar man med att införa fler säkerhetskontroller, för att säkerställa marknaden att ett företag/medlem i Städbranschen Sverige, är en säker part att arbeta med. Städbranschen Sverige kommer att delta vid Svenska skidspelen, med en liten mässa. Det arrangeras en middag med seminarier, kombinerad med vårt årsmöte i Halmstad, i slutet på maj. För andra året i rad, arrangeras Stora Städchefsdagen i Stockholm, i mitten av september.

Övrig summering: 2023 var första året vi genomförde en gemensam Städarens Dag i Norden, och kan förbättras med bland annat bättre bilder, och ett mer professionellt utseende. Planer på att spela in en gemensam film, med hälsningar från alla länders ordförande, som visas just på Städarens Dag. Som i år är måndagen 2:a december.

En annan viktig sak som diskuterades, var städning på dagtid. I Danmark har det varit reportage, med barn på förskolan som är rädda för städaren. Det påvisar ytterligare hur viktigt det är att städning måste göras dagtid, och att möta människor i sina vardagliga arbeten. I Finland är städning på dagtid inget nytt, det förekommer mellan 75–80%. I övriga nordiska länder är det inte lika hög procent där städning utförs på dagtid, men frågan drivs aktivt i den riktningen.

Vidare fanns diskussioner om en barnbok – ”Super Cleaner”, för att lära barn att städning är något normalt, och ett intressant jobb att göra, kanske till och med ett jobb i framtiden.

Som vi nämnt ovan, finns projekt kring olika typer av vatten och mikrofiber och att eventuellt göra ett test tillsammans med de olika vattnen och mikrofiber.

En annan viktig fråga, handlade om att kontrollera underleverantörer, vilket kan vara ett led i låga priser.

Det ser ut som alla kommer att mötas på ISSA Interclean i Amsterdam i maj, för att fortsätta sina intressanta och viktiga gemensamma uppdrag under parollen; ”Let´s Make Cleaning Nordic”