Praktik – för att lära sig och få kunskap om hur ett städarbete fungerar

Praktik – för att lära sig och få kunskap om hur ett städarbete fungerar

I städbranschen förekommer en hel del praktikplatser, en jättebra möjlighet för en person att lära sig städyrket. Men vad är det egentligen som gäller när man skall ta emot en praktikant. Här kommer lite nyttig information om detta.

Vad är praktik? Jo, det innebär att en person är på en arbetsplats för att lära sig ett arbete, eller få kunskap om hur en arbetsplats eller bransch fungerar. Praktik betyder att lära och inte utföra, vilket är en viktig skillnad. En praktikplats ska aldrig ersätta ett reguljärt jobb.

Praktikant varför då?

Som företagare kan du ha olika skäl för att ta emot en praktikant. Kanske har du behov av att rekrytera framöver, eller så kanske du vill göra en samhällsinsats genom att hjälpa en människa, en sjukskriven eller nyanländ.

Vad är syftet med en praktikplats?

Du bidrar till att någon får lära sig städbranschen och städyrket. Om du funderar på att anställa framöver, kan en praktikplats ge dig möjlighet att lära upp någon som du kan anställa efter praktikperioden. Jag tycker det är bra sätt att lära känna en person innan man anställer, det är också bra för den att också få känna på städyrket. ”Är det här något jag vill jobba med i framtiden?” Jag har goda kontakter med både Samhall och Arbetsförmedlingen som lett till fortsatta anställningar.

Längden på en praktikplats kan variera, oftast i samråd med den kontaktperson man har på Arbetsförmedlingen eller Samhall, kan det handla om allt från en månad till sex månader.

Viktigt är att du måste kunna ge praktikanten en handledare och att hen bli omhändertagen, att hen får delta i sociala aktiviteter och att praktisk kunskap om städyrket lärs ut, så här jobbar vi på det här stället. Tänk på att du har ett arbetsmiljöansvar för praktikanten.

Innan ditt företag tar emot en praktikant, måste du skriva ett avtal med aktören som förmedlar praktikplatsen, så att praktikanten är försäkrad under sin tid hos dig. I avtalet bör praktikens längd, arbetstider, arbetsuppgifter och handledare stå nedskrivet.

Som arbetsgivare får du inte betalt för att erbjuda en praktikplats. Normalt sett utgår ingen lön vid praktik, men undantag finns. Det finns olika typer av andra ersättningar en praktikant kan få, bland annat från Försäkringskassan.

Hoppas du känner dig mer inspirerad att ta emot en praktikant framöver, jag ser det som en god samhällsinsats, även om du inte kan erbjuda en anställning så erbjuder du kunskap om städyrket, stärkt självförtroende och praktikanten kan få en referens inför andra arbetsgivare.