Riktlinjer kring städförråd

Riktlinjer kring städförråd

FRÅGA: Har ni i Städbranschen Sverige någon typ av riktlinje eller liknande kring städförråd? Hur stort ska det vara beroende på uppdrag? Hur många städförråd beroende på uppdrag? (Är det ett visst antal beroende på kvm och våningsplan)? Vad ska finnas där? Etc? Vet egentligen vad som ska finnas i dom men framför allt undrar jag i vilken omfattning?

SVAR: Städbranschen Sverige har inga egna riktlinjer vad gäller städförråd, men däremot några rekommendationer. Arbetsmiljöverket har föreskrifter kring lokaler. ”Arbetsmiljöverkets föreskrifter om arbetsplatsens utformning, samt allmänna råd om tillämpningen av föreskrifterna”

Arbetsplatser, arbetslokaler, personalutrymmen ska ha en med hänsyn till verksamheten, tillräcklig area och fri höjd samt vara lämpligt förlagda utformade och inredda.

Arbetsplatser, arbetslokaler, personalutrymmen ska vara lätt och säkert tillgängliga, och ha lämpliga samband med varandra.

Städbranschen Sveriges rekommendation kring städförråd är följande:

För att få en bra logistik och minimera gångtider, är lokaliseringen av städrummen viktig. Städrum bör finnas i anslutning till varje städområde, eller på varje plan om ett städområde omfattar flera våningsplan.

Om städutrustning ska användas på flera våningsplan, krävs att hissen är så stor att en fullt utrustad städvagn eller kombimaskin går in i den.

Städrummen ska vara tillräckligt stora för att städvagnen skall kunna rymmas, och att man kan ladda om den med nytt material. Ibland ska det även finnas plats för en kombimaskin, (eller annan städmaskin). Om det är så att maskinen skall laddas i städrummet, måste det följa riktlinjerna med hur en laddningsplats ska se ut (AFS1988:4).

Städrummet skall ha en god belysning och vara väl ventilerat. Dessutom ska det finnas vatten och avlopp, samt någon typ av en utslagsvask/spolvägg och golvbrunn. Golvet i städrummet skall vara vattentätt, och det skall finnas eluttag. En eller flera hyllor med möjlighet att förvara städmaterial och förbrukningsmaterial.

Dörren till städrummet ska vara utåtgående, och tillräckligt bred så att städvagnen och eventuell kombimaskin bekvämt skall kunna köras ut eller in, tröskeln skall vara körbar.

I städrummet är det också lämpligt att ha en pärm med säkerhetsdatablad, för samtliga kemiskt tekniska produkter som används i städarbetet samt skyddsblad, metodbeskrivningar och städinstruktioner.