Sammanfattning av en vecka i tjänst för Svenska Skidspelen

Sammanfattning av en vecka i tjänst för Svenska Skidspelen

Jag anlände till Falun söndag kväll den 10 mars och anslöt till övriga i organisationen på kontoret, måndag morgon den 11 mars.

Det har varit en hel del förberedelser till och från sedan sommaren 2023, men denna måndag var aktiviteten verkligen febril!! Det var fyra dagar kvar till 1:a starten på Svenska Skidspelen, som i år också innebar avslutning av Världscupen!!
Det var helt klart en viss känsla i att jobba med de sista förberedelserna inför ett event med så många delar. Det fanns inte så mycket gränsdragning avseende vem som gör vad, målet var att tillsammans få allt klart till starten.

Antingen gillar man det eller så tycker man det är hemskt tror jag, jag ÄLSKAR det!

Jag och en volontär började med att Inventera och fördela material, för att städet skulle löpa på.
Kärcher AB hade skickat ångtvättar, för att underlätta för hjältarna, volontärerna som skulle se till att det var rent och hälsosamt.
Det följdes av nollställning av toaletter med ånga, vilket underlättar betydligt för att nå rätt resultat.

Som kvällsaktivitet flyttade och fördelade vi ut alla tillfälliga slamtoaletter, och kopplade in dem för att kunna nollställa även dem och utrusta med papper etc.

På onsdag kväll körde vi (jag och Mats från Orbotech), utbildning i toalettstäd för volontärerna.

Vi började med en rejäl fika, vilket uppskattades och sedan var uppmärksamheten total. Det kan också bero på att de tyckte det var kul med ångmaskinerna, och att få köra i-mop som levererade lagom till utbildningen.

På ångmaskinerna, var de noga med att lära sig att stänga av ångan vid byte av munstycke. De tyckte att det kändes betydligt lättare och roligare än de tänkt sig. Med det engagemanget som var på utbildningen, kände jag att toaletterna och övriga ytor skulle skina, både under och efter helgens anstormning.

Vi vet ju att glädje och engagemang är en kvalitetshöjare.

På fredagen den 15 mars drog Svenska Skidspelen 2024 igång, med en företagsfrukost där 380 personer deltog.

Kl 10.00 öppnade portarna och själva tävlingarna drog igång.

Då hoppades vi alla att väderprognoserna var fel, och kände ett visst hopp när vi tittade upp på himlen, som då var ganska blå…..

Men det höll inte i sig….

Det var ett galet väder under helgen (alla väderlag gjorde besök), och robotarna jobbade hårt, för att ta undan vatten inomhus Men de allra största hjältarna var alla duktiga volontärer, från innebandyklubben IBF Falun, vilket jobb de gjorde – städmaskinerna och ångtvättarna gick i ett. Det blev väldigt tydligt, hur mycket längre vi kan nå och hur mycket vi klarar av, om vi använder människor och teknik tillsammans, på ett välplanerat sätt. Alla förberedelser var guld värda, hade inte de gjorts så hade kaoset varit ett faktum. Inte för att lagd planering kunde följas rakt av, absolut inte. Men med en god planering som grund kunde de olika överraskningarna lösas på ett bra, och någorlunda kontrollerat sätt.

Söndagen den 17 mars avslutades Svenska Skidspelen på topp, med fantastiskt väder.

Det var en otroligt intensiv och rolig helg, med många utmaningar. Men alla njöt på söndagen, av både solsken och roliga och fartfyllda tävlingar.

”Nu har vi genomfört årets upplaga av världscuptävlingarna Svenska Skidspelen. Och det är många partner inblandade i evenemanget.

I och med pandemin kom vi att lägga mycket fokus på städ, som blev mycket uppskattat.

Ett samarbete med Lotta Nygren och Städbranschen Sverige inleddes så småningom.

Det har gått upp för mig (och många andra), att städ och renhållning är en hel vetenskap. Speciella ångvättar för visst typ av städ, mindre kemikalier och stora robotar som varit på plats, och hållit golven rena, bland annat i restaurangen och gångområden.

De har väckt uppmärksamhet!

Tack för ett ni bidrar till Skidspelen med ökad kompetens, engagemang och innovativa lösningar.

Ulrika Back Eriksson, VD Svenska skidspelen”

Lotta Nygren