Vem har städbranschens renaste städrum?

Vem har städbranschens renaste städrum?

En fråga jag ofta ställer mig när jag är ute bland olika städorganisationer, både inom offentlig och privat sektor. Hur har ni det med hygien och renhet i era städrum?

Städrummet är faktiskt städarens "kontor". Ibland när jag kommer ut och besöker städorganisationer ser just städrummen gräsliga ut.

Det är ni som städare, som har ansvaret att hålla "kontoret" rent. Tänk på att det som regel är kundens fastighet. Skulle de gå förbi när dörren står öppen och titta in, och ser att golvet är smutsigt, smutsiga moppgarn ligger slängda på golvet, samt oordning på hyllorna och överlag material utspritt i oordning. Vad tänker man då om städresultat i övrigt?

Jag tänker att om du skulle arbeta någon annanstans till exempel i en butik, eller på ett kontor och det skulle vara oordning och ohygieniskt skulle du själv vilja arbeta där?

Nej förmodligen inte!

Jag skulle vilja att det blev bättre ordning och reda i städrummen överlag i alla städorganisationer.

Ibland är det ju också så att det är ett byggnadstekniskt problem, eftersom man i projekteringsstadiet (arkitekter och byggherrar), inte tänkt på att lokaler och fastigheten skall städas. De har därför på många ställen placerat städrummet längst bort, längst ned i källaren. Det finns oftast inga fönster, ibland är det trångt och besvärligt, kanske ingen golvbrunn för att klara tömning av städmaskiner om de används.

När jag är ute i olika städverksamheter, så finns det gammalt utgånget kem, gamla redskap som till och med kan vara trasiga, maskiner som står som "lik" på vissa ställen.

Rensa ut gör vår fint! OBS var noga med att inte hälla ut gammalt kem i avlopp, eller släng inte redskap som är trasiga hur som helst utan kontakta din arbetsgivare, och ta allt till miljöstation så blir vi mer miljövänliga.

Låt oss göra VÅRFINT i våra städrum! Städbranschen Sverige utmanar er nu i vår – vilka har Sveriges finaste städrum?

Var med och skicka in bilder till oss i Städbranschen Sverige, så vi kan se vem som har det finaste städrummet? En gåva från vår webbshop garanteras.

Skicka era bilder till: info@stadbranschensverige.se

Vill vi att det ser ut så här?

Christina Holmefalk