Handelskammartidningen: Den byggbara marken är slut i Stockholm

I nya numret av Handelskammartidningen kan du läsa om att bristen på byggbar mark hotar Stockholms framtid. Genom att lätta på de restriktioner som stoppar byggande finns det plötsligt tillräckligt stor yta för att bygga nya bostäder som motsvarar ett nytt Stockholm – i Stockholm. I samband med tidningssläppet lanserar vi en interaktiv karta där stockholmarna kan ta bort vissa restriktioner och se hur mycket byggbar mark som frigörs.

Stockholms läns befolkning växer med två fullsatta SL-bussar varje dag. Det blir ett Umeå på tre år eller ett Göteborg på 15 år.

Varken bostäder eller transportinfrastruktur har byggts ut i den takt som behövs för att alla nya invånare ska få någonstans att bo eller kunna förflytta sig. Redan i dag är det infarkt i alla system – bostäder, vägar, järnvägar och tunnelbana. Därför måste utbyggd kollektivtrafik och bostadsbyggande kombineras.

Tidningen innehåller även en intervju med Jacob Wallenberg där han understryker att Arlanda behöver fler interkontinentala flygförbindelser för att Sverige ska kunna attrahera fler investeringar, företag och kompetens.

Även Socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson Magdalena Andersson drar en lans för att utveckla Arlanda till en större flygnod.

För mer information kontakta Handelskammarens kommunikationschef Andreas Åström, 073-633 55 55.

Markus Sjöqvist