Handelskammartidningen: Företagen som satsar i lågkonjunkturen

Satsa istället för att skära ner. Det är receptet för att klara krisen menar flera företag i Stockholm. Ett företag passar på att investera med eget kapital, ett annat jagar billigare råvaror och ett tredje menar att det är just nu som marknadsandelarna ska tas.

De skyhöga direktörslönerna upprör många, särskilt i tider av återkommande varsel. Men Skattebetalarnas vd Robert Gidehag försvarar lönesättningen:
- Stoppa mediedrevet mot direktörslönerna skriver han i en debattartikel. Gidehag undrar varför duktiga affärsmän hängs ut som skurkar i Sverige, i andra länder hade de hyllats som hjältar. Om direktörerna arbetar gratis innebär det dessutom uteblivna skatteintäkter på miljontals kronor, hävdar han.

- Anders Borg är en olycka för svensk ekonomi!
Det säger Socialdemokraternas ekonomiske talesman Thomas Östros i en intervju med Handelskammartidningen.
- Jag tror inte att man i modern historia kan hitta en parallell till någon finansminister som ställt till så mycket skada i trygghetssystemet som Borg, säger han.

Trots lågkonjunkturen byggs det hotell som aldrig förr i Stockholm. Stadens 15 000 hotellrum ska snart ökas på med ytterligare 1 700 rum. Men kommer det att finnas tillräckligt med gäster?

Läs mer i det senaste numret av tidningen på: www.handelskammartidningen.se

Mer information: Marianne Andrée, chefredaktör Handelskammartidningen, 0703-98 54 87 eller marianne.andree@chamber.se

Om Handelskammartidningen
Handelskammartidningen är Stockholms Handelskammares tidning om näringslivet i Stockholmsregionen. Tidningen distribueras till 12 000 medlemmar, företag, opinionsbildare, politiker och journalister och varje exemplar läses av fyra personer. Enligt en oberoende undersökning anser 71 % av läsarna att tidningen är den viktigaste informationskällan om näringslivet i Stockholms och Uppsala län.

Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se