Näringslivet i Stockholm välkomnar regeringens förslag om en halverad flygskatt

Näringslivet i Stockholm välkomnar regeringens förslag om en halverad flygskatt

Regeringen har remitterat ett föreslag om en halvering av flygskatten från nästa år. Remitteringen sker som en del av de kommande budgetförhandlingarna.

- Flygskatten är ett hinder för svensk konkurrenskraft. Därför är regeringens förslag om att halvera skatten ett välkommet beslut. Flygets omställning hanteras bättre på EU-nivå – utan nationella särregleringar, säger David Stenergard, näringspolitisk expert på infrastruktur vid Stockholms Handelskammare.

Flyget är på väg in i EU:s system för handel av utsläppsrätter. Eftersom utsläppen kommer regleras på europeisk nivå finns därför goda förutsättningar att avskaffa skatten helt, menar Handelskammaren.

Stockholms Handelskammare bedömer att den halverade flygskatten kommer att förbättra förutsättningar för flygbolagen och därigenom gynna hela näringslivet. Flyget har stor betydelse för Sveriges ekonomi och konkurrenskraft, och spelar en viktig roll genom att tillgodose människors och näringslivets behov av långväga resor och transporter.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se