Ny undersökning: Stockholmare vågar inte skaffa barn på grund av bostadsmarknaden

1 av 10 unga stockholmare har avstått från eller tvekat på att skaffa barn på grund av den dysfunktionella bostadsmarknaden. Det visar Stockholms Handelskammares undersökning som genomförs i samarbete med undersökningsföretaget Verian och baseras på intervjuer från SIFO-panelen.

– Stockholms Handelskammare har i flera år lyft att bostadsmarknaden i huvudstaden är under all kritik. Vi har tidigare sett hur bristen på bostäder lett till att företagen har problem med att rekrytera kompetens vilket drabbar tillväxten. Men nu ser vi också hur bristen på nödvändiga reformer riskerar att påverka demografin, säger Daniella Waldfogel, vice vd på Stockholms Handelskammare.

I undersökningen framgår också att problemen på bostadsmarknaden blivit ett hårt slag mot jämställdheten. Cirka 1 av 8 stockholmare i familjebildande ålder har avstått från att avsluta en relation på grund av den dysfunktionella bostadsmarknaden. Problemet är mest utbrett hos unga kvinnor där 1 av 6 kvinnor i familjebildande ålder i Stockholm har avstått från att avsluta en relation på grund av den dysfunktionella bostadsmarknaden.

- Den trasiga bostadsmarknaden slår särskilt hårt mot kvinnor i familjebildande ålder. Politiken behöver omedelbart sjösätta reformer som syftar till att skapa förutsättningar för en fungerande bostadsmarknad. Stockholms Handelskammare har i flera år föreslagit att ansvariga politiker agerar. Men just nu händer ingenting och det skadar svensk tillväxt, säger Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Mer om undersökningen

Undersökningen har genomförts av undersökningsföretaget Verian i SIFO:s webbpanel och genomfördes mellan 27 februari och 13 mars 2024. Undersökningsmålgruppen har varit boende i Stockholms län i åldern 18 – 84 år och antalet intervjuer som genomförts är totalt 1 300 stycken. Hela undersökningen finner du längre ned.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se