Påminnelse: The Trump Effect – två år med Trump

Påminnelse: The Trump Effect – två år med Trump

Det har snart gått två år sedan en av de mest kontroversiella presidenterna i USA historia svors in. Med ”Make America Great Again” som slogan gick Trump till val på att förändra det politiska systemet i grunden.

Inom det internationella samfundet har USA omprövat sina relationer med tidigare allierade. Det har inom handelspolitiken bland annat skapat nya konfliktytor, med en ökad oro för ett tilltagande handelskrig. Det är ett bekymmer för EU och inte minst Sverige som är ett handelsberoende land.

Vad har hänt under de senaste två åren, hur står sig amerikansk ekonomi och på vilka sätt påverkas Sverige, och i synnerhet Stockholm, av USA:s agerande? Är det dags för EU att hitta en egen väg? Hur är USA:s relation med Kina? Hur ser framtiden ut och vad är på gång?

Under en timme fördjupar vi oss i ett antal ekonomiska frågor med fokus på hur Trump fört sin politik och hur det påverkar Sverige och svenskt näringsliv.

Välkommen till ett seminarium på Stockholms Handelskammare där dessa frågor diskuteras.

Tid: Fredag, 25:e januari, klockan 12:00-13:00.

Plats: Brunnsgatan 2, Stockholm.

Anmälan för media:

Skicka ditt namn och redaktion till robert.ostholm@chamber.se

Medverkar gör bland andra:

Ann Linde, Utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor

Elizabeth Walentin,VD, Crimson Clarke.

Stefan Westerberg, Seniorekonom, Stockholms Handelskammare.

Alexandra Stråberg, Chefsekonom, Länsförsäkringar.

Frédéric Cho, vice Ordf. Sweden-China Trade Council.

Dag Blanck, Professor, Svenska Institutet för Nordamerikastudier, Uppsala Universitet.

Kristiina Helenius, Partner, Nordic West Office.

Seminariet modereras av Andreas Hatzigeorgiou, VD, Stockholms Handelskammare.

Markus Sjöqvist