Stockholms Handelskammares företagsundersökning visar att 9 av 10 menar att bilden av Stockholm och Sverige kommer att försämras internationellt om den brottsutveckling vi nu ser fortsätter.

Stockholms attraktivitet hotas av brottslighet och otrygghet

7 av 10 företag menar att den ökade brottsligheten och otryggheten som följer påverkar valet av plats för deras verksamhet. 9 av 10 menar att bilden av Stockholm och Sverige kommer att försämras internationellt om den brottsutveckling vi nu ser fortsätter. Det visar Stockholms Handelskammares näringslivspanel ”Status Sthlm”, som genomförs i samarbete med opinionsundersökningsföretaget Demoskop.

Stockholm- och Uppsalaområdet har under den senaste tiden drabbats extra hårt av gängkriminalitet, skjutningar, sprängningar och knivdåd. Stockholms Handelskammare har i sin näringslivspanel, Status Sthlm, följt upp hur den ökade brottsligheten och ökade otryggheten påverkar stadens attraktivitet.

Bilden av Stockholm och Sverige svärtas ner
9 av 10 av de tillfrågade företagen menar att bilden av Stockholm och Sverige kommer att försämras internationellt om den brottsutveckling vi nu ser fortsätter. 70 procent av de tillfrågade företagen menar att brottsutvecklingen redan har påverkat Stockholms attraktivitet och ger konsekvenser för besöksnäringen, investeringar, förmågan att locka kompetens och företagsetableringar.

Den ökade brottsligheten försvårar rekrytering
Vart tredje företag säger att det kommer att bli svårare att rekrytera nya medarbetare om den brottsutvecklingen vi ser för Sverige och Stockholm-Uppsala fortsätter. Bland orsakerna nämns oroligheter i de bostadsområden som är överkomliga i pris för inflyttade stockholmsbor, rädsla för att komma i vägen för skjutningar, att försäkringspremier höjs och en allmän oro över utvecklingen.

Trots ett försvagat ekonomiskt läge har Sverige fortfarande en extrem brist på arbetskraft – en brist som trendmässigt ökat över konjunkturcyklerna. Bristen på arbetskraft är ett strukturellt problem för Sverige och särskilt för Stockholm.

– Svårigheten att rekrytera personer till huvudstaden beror till stora delar på att det saknas kompetens och att utbildningsystemet inte är anpassat efter arbetsmarknadens behov. Vi ser nu hur den ökade brottsligheten och den upplevda otryggheten gör det ännu svårare för företag att locka talanger till Stockholmsområdet, säger Fredrik Erfelt, biträdande näringspolitisk chef för Stockholms Handelskammare.

Mer om Status Sthlm
Undersökningen bifogas. Status Sthlm är Stockholms Handelskammares näringslivspanel som består av företag som är etablerade i Stockholms- och Uppsalaområdet. Undersökningar görs regelbundet under året med olika tema, i samarbete med Demoskop. Undersökningen om brottslighet och trygghet genomfördes under perioden 21–31 mars 2023 med sammanlagt 308 svarande.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se

Markus Sjöqvist