Stockholms Handelskammare välkomnar regeringsinitiativ för ökad elproduktion

Stockholms Handelskammare välkomnar regeringsinitiativ för ökad elproduktion

Regeringen har i dag presenterat ett åtgärdspaket för att öka elproduktionen i Sverige. Bland annat öppnar man för en översyn av regelverken för kärnkraften och initiativ för blocköverskridande samtal om energipolitiken efter valet.

–Näringslivet skriker efter el. Vi står mitt i en omställning av hela vår ekonomi och vårt samhälle. De förslag som regeringen presenterat i dag är mycket viktiga för att på sikt få upp elproduktionen, tillsammans med en uppsnabbad tillstånds- och byggprocess för havsbaserad vindkraft och elnät och säkrad konkurrenskraft för kraft- och fjärrvärmen. Vi hoppas på breda samtal så att det blir en stark förankring i riksdagen och rejält långsiktiga spelregler, säger Lisa Lindqvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

–Vi har visat att bristen på el är ett reellt hot mot Sveriges omställning och mot arbetstillfällen om inget görs. Totalt hotas 400 000 årsarbetskrafter och prislappen blir 500 miljarder under 2020-talet, bara i Stockholms län och bara till följd av kapacitetsbrist i elnäten, avslutar Lisa Lindqvist.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se

Markus Sjöqvist