Foto: Danny Howe

Taylor Swift-effekt på ekonomin: Besökarna förväntas spendera halv miljard

I maj genomför Taylor Swift tre konserter på Friends Arena i Solna, vilket blir hennes enda turnéstopp i Norden. Konsertbesökarna väntas spendera en halv miljard under sin tid i Stockholm. Detta visar nya beräkningar som Stockholms Handelskammare tagit fram i samarbete med arenaoperatören Stockholm Live.

- Taylor Swift lockar besökare från hela världen. När Friends Arena fylls med besökare innebär det också betydande intäkter för hotell, restauranger och butiker. Taylor Swifts besök är därför en riktig hit för Stockholms ekonomi, säger Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Den väntade ekonomiska effekten uppgår till drygt 471 900 000 kronor. Fyra av fem besökare reser in till Stockholm och sammanlagt väntas gäster från fler än 130 olika länder.

- Konsertbesökarna lägger inte bara pengar på biljetten, utan man spenderar också på restaurangupplevelser, hotell, shopping, SL-biljetter och kanske en guidad rundtur. Det här är det största evenemanget på lång tid och det kommer märkas för besöksnäringen, säger Carl Bergkvist

Beräkningen som Stockholms Handelskammare tagit fram baseras på vad inresta gäster konsumerar i anslutning till konserterna. Det innefattar boende, restaurangkostnader, transporter och övrig shopping, men inte resor till Stockholm eller kostnaden för konsertbiljetter. Kalkylen baseras på statistik från liknande evenemang.

- Konserter och idrottsevenemang är viktiga för Stockholms ekonomi, men vi kan inte enbart förlita oss på att internationella artister lockar besökare till Stockholm. Vi måste bli ännu attraktivare som turistdestination på egna meriter, säger Carl Bergkvist.

Arenaoperatören Stockholm Live, som ansvarar för driften av Friends Arena, upplever ett starkt intresse från artister att komma till huvudstaden.

- Stockholm har unika förutsättningar att vara en riktigt viktig evenemangsstad i Europa med det fantastiska utbud av arenor och stadiums vi har här, och vi ser ett stort tryck och intresse från både artister och publik från hela världen att komma hit. Vi ser också att internationella besökare gärna kommer tillbaka till stan för fler evenemang, vilket naturligtvis är ett oerhört gott betyg, kommenterar Anna Sjölund, innehållsansvarig för Europa på ASM Global /Stockholm Live.

Totalt väntas cirka 150 000 personer se Taylor Swift på Friends Arena.

För frågor, kontakta

Carl Bergkvist, chefekonom, Stockholms Handelskammare. Telefon: 076 122 41 50.

Anna Sjölund, innehållsansvarig för Europa, ASM Global /Stockholm Live, Telefon 070 632 00 08

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se

Markus Sjöqvist