Världens högsta trähus får Handelskammarens stadsmiljöpris

Världens högsta trähus får Handelskammarens stadsmiljöpris

Stockholms Handelskammares stadsmiljöpris, som delats ut sedan 1986, går i år till de åtta våningar höga trähusen vid Strandparken i Sundbyberg.

- Förutom att vara världens just nu högsta trähus och estetiskt tilltalande innebär husens byggteknik och materialval kortare byggtider, mindre buller och positiv klimatpåverkan.

- Vi delar ut priset till Folkhem AB och arkitekt Gert Wingårdh med förhoppningen att det ska inspirera fler att bygga annorlunda. Stockholm behöver fler byggherrar och entreprenörer som vågar satsa på innovativa modeller och tekniker. Förhoppningsvis kommer framtidens stadsbild att, likt trähusen, andas hållbarhet och nytänkande. Det säger Sven Unger, ordförande i juryn.

Ur juryns utlåtande:
”Genom att re-lansera en av mänsklighetens äldsta byggmaterial - trä - och uppdatera detta till samtidens och framtidens behov skapas ett viktigt inslag i framtidens stad, en stad som utvecklar och utvecklas i samklang med vår natur, människor och företag.”

Fakta om Handelskammarens stadsmiljöpris:
Handelskammarens stadsmiljöpris belönar projekt som på bästa sätt bidragit till förskönande eller förbättring av Stockholms stadsmiljö. Projektet ska ha slutförts under det gångna året. Insatsen kan vara av återställande, bevarande, förnyande eller på annat sätt förändrande karaktär och gälla en miljö, inom- eller utomhus, som är tillgänglig för allmänheten.

Priset, som tidigare kallades Stockholmspriset, har funnits sedan 1986. De första åren gick priset till idéer för Stockholms förskönande och förbättrande. Sedan 1995 delas priset ut till projekt som faktiskt blivit genomförda.

Juryn består av Sven Unger (ordförande), Mannheimer Swartling Advokatbyrå;; Hedvig Hedqvist, Skribent/designhistoria; Martin Rörby,Stockholms stads skönhetsråd; Rasmus Waern, The Nordic Architectural Magazine Project, Wingårdh arkitektkontor; Anders Wahlgren, Suecia-Film; Jan Åman, Atelier Slice; Marianne Andrée, Stockholm Handelskammare och Tomas Rittsel (sekreterare), Stockholm Handelskammare. Rasmus Wærn deltog inte i omröstningen p g a jäv.

Följande projekt har belönats:
1995   Haga Norra trafikplats
1996   Jarlaplan, nya bostäder och upprustning av Borgarskolan
1997   Moderna museet
1998   Kv Wahrenberg
1999   Aula Magna
2000   Arlanda Express och Piperska Murens barockpark
2001   Fysikcentrum
2002   Upprustningen av Stockholms kajer
2003   Dieselverkstaden i Nacka
2004   Södra Länken
2005   Liljeholmstorget
2006   Street
2007   Bonniers Konsthall
2008   AB Industricentralen och Nitty Gritty
2009   Lydmar Hotel
2010   Bibliotek i tunnelbanan
2011   Förskolan Paletten
2012   Perennparken i Skärholmen och stadsradhusen i kv Mursmäckan, Kärrtorp
2013   Priset delades inte ut

Stockholms Handelskammare är den ledande organisationen för företag och företagare i huvudstadsregionen som omfattar Stockholms län och Uppsala län. Vår verksamhet spänner från det lokala till det internationella planet och vi är engagerade i allt som kan förbättra företagens villkor; från bostadsmarknaden i regionen till internationell frihandel. Vi är en populär mötesplats för våra 2 000 medlemsföretag som har en halv miljon anställda. Handelskammaren är också en betrodd tredjepart med ett av världens ledande skiljedomsinstitut.
Läs mer om Stockholms Handelskammare www.chamber.se.

Markus Sjöqvist