Heta smaksensationer i Smaklabbet under Bak & - Chokladfestivalen

Heta smaksensationer i Smaklabbet under Bak & - Chokladfestivalen

Under Bak & - Chokladfestivalen som går av stapeln den 2-5 oktober på Stockholmsmässan kan chokladälskare testa nya smakkombinationer med sting. Varför inte en choklad med chili och lakrits, eller siciliansk råchoklad med vitpeppar? Se konditorn Gustav Mabrouk skulptera i choklad, samtidigt som barnen lär sig att skulptera i marsipan i Baklabbet.

Smaklabbet
Här kan alla chokladsugna prova, smaka och lukta på några av de gränslösa nyheterna från världens chokladkonstnärer. Nya smaksensationer som till exempel mörk choklad smaksatt med chilipeppar och lakrits, eller siciliansk råchoklad med vitpeppar kommer att kicka igång smaklökarna. I Smaklabbet kan man också avnjuta den klassiska kombinationen rom och choklad med Sveriges främsta romkännare. Eller följa med på en smakresa till Tobago i Västindien där kakaoodlaren Duane berättar om sin ekologiska kakaoodling och om kakaons historia.

Gustav Mabrouks chokladskulpturer
Konditorn Gustaf Mabrouk vann Årets Konditor 1995, då endast 19 år gammal. Sedan dess har han levt 13 år i New York där han bland annat arbetat på restaurangerna Aureole, Amuse, Nino’s och Peniche samt som chefskonditor på Chocolatebar. Gustaf har även skapat sitt eget chokladmärke. Under Bak & - Chokladfestivalen 2014 kommer man att kunna se honom skapa fantastiska skulpturer i choklad.

Barnaktiviteter
Årets program innehåller många spännande aktiviteter för de små. I Marsipanverkstan kan alla barn lära sig skulptera i marsipan under ledning av nästa generations stjärnkonditorer. I tävlingen Kladdkakeracet avgörs vem i åldern 10-14 år som bakar godaste kladdkakan. I Barnens Kladdkakebak i Baklabbet kan dessutom alla barn lära sig att baka kladdkaka med Johanna Westman.

Dryckesprovning
Choklad passar minst lika bra till vin som till kaffe och rom. När du ändå strosar omkring på mässan, passa på att prova vilka viner som passar till olika chokladsorter och lyssna till vad experterna har att säga. För att vara med på vinprovning behöver du köpa vinglas och dryckeskuponger.

Köp entrébiljett online! Detta för att slippa köa och spara 20 kronor. Om du köper online har du även möjlighet att vinna fina priser! Passa även på att köpa till dryckeskuponger och vinglas online.

För mer information, besök www.chokladfestivalen.se eller kontakta:

Erik Westerlund, Bak- & Chokladfestivalen:Tel: 08-749 44 23
Email: erik.westerlund@stockholmsmassan.se

Chokladfestivalen arrangerades för första gången på Stockholmsmässan i oktober 2013. Då lockade man tillsammans med Hem & Villa-mässan över 42 000 besökare varav cirka 33 000 besökte Chokladfestivalen. Den nya Bak- & Chokladfestivalen går av stapeln den 2-5 oktober 2014 på Stockholmsmässan. Festivalen går parallellt med mässorna Hem & Villa, Eget Företag och UnderBara Barn.

Inspiration och kunskap, affärsmöjligheter och nya vänner. Stockholmsmässan är Norden största mötesplats med ett 70-tal branschledande mässor och hundratals nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang varje år.