Vinnaren Kenny Mattsson tillsammans med juryns ordförande Magnus Johansson och Annika Linderoth från Stockholmsmässan.

Kennys Gelato blev Svensk Glassmästare 2022

Igår 5 april arrangerades Glass-SM där Sveriges bästa glassmästare utsågs i fyra olika tävlingskategorier. Totalvinnare och Sveriges Glassmästare 2022 blev Kennys Gelato, Saltsjö-Boo.

Juryns motivering: "Med en genomgående hög kvalité i samtliga kategorier, där råvarorna fått skina i rampljuset. Och en jordgubbssorbert juryn sent kommer glömma."

Glass-SM är indelat i fyra kategorier där de olika tävlingsbidragen provsmakas anonymt av juryn. Alla jurypoäng räknas ihop och avgör vilken valör varje bidrag får. Därför finns det i vissa kategorier mer än ett bidrag som får samma valör.

Kategori: Glassmästarens val

Guld: Glassvillan

Silver: Gelatonova, Glassbaren i Bräcke, Gelato Chill

Brons: Favvo Glass, Gelaterian Göteborg, Gelato Factory i Gränna, Kalasglass, Kennys Gelato Kosterheds Konditori, Renates Konditori, Rykets Gård, Snickaretorpet Vedugn & Butik, Stebbarps Glasscafe, Gelato Factory Kalmar, Betsy Sandberg Choklad & Glass, Letiz Gelato

Kategori: Jordgubbssorbet

Guld: Kennys Gelato

Silver: Gelateria La Venezia, Kalasglass, Renates Konditori, Rykets Gård, Gelato Factory Kalmar, Gelato Chill AB

Brons: Favvo Glass, Gelaterian Göteborg, Gelato Factory i Gränna, GELATONOVA, Glassbaren i Bräcke, Glassmagasinet, Kosterheds Konditori, Snickaretorpet Vedugn & Butik, Stebbarps Glasscafe, TM Bagarstuga, Betsy Sandberg Choklad & Glass, Letiz Gelato

Kategori: Hasselnötsglass

Guld: Gelaterian Göteborg

Silver: Kennys Gelato

Brons: 31:ans glass och kök, Favvo Glass, Gelateria La Venezia, Glassvillan, Kalasglass, Renates Konditori, Snickaretorpet Vedugn & Butik, TM Bagarstuga

Kategori: Arla Pro Grekisk Yogurt

Arla Pro Grekisk Yogurt:

Guld: Gelato Chill

Silver: Favvo Glass, Gelatonova, Gelato Factory Kalmar

Brons: 31:ans glass och kök, Gelateria La Venezia, Gelaterian Göteborg, Grädda, Kalasglass, Kennys Gelato

Juryns ordförande var bageri- och konditormästare Magnus Johansson och tävlingsledare var Tony Olsson, grundare och till vardags konditormästare på Thelins konditori i Stockholm. Glass-SM arrangeras av Stockholmsmässan i samarbete med Tony Olsson. Tävlingen ägde rum på GastroNord på Stockholmsmässan.