Matnyttigt program när Mitt kök öppnar i Göteborg

Matnyttigt program när Mitt kök öppnar i Göteborg

Matmässan Mitt kök går av stapeln 30 oktober-2 november på Svenska Mässan i Göteborg. Det fullmatade programmet bjuder på scenframträdanden, vinprovningar, matprofiler, provsmakningar och utställande företag i en salig blandning. Dessutom får besökare möjlighet att laga mat tillsammans med kändiskockar, till exempel Gustav Trägårdh, Frida Ronge och Paolo Roberto.

Årets Mitt kök-mässa i Göteborg gästas av Ulf Wagner och Gustav Trägårdh från restaurang Sjömagasinet. Gustav Trägårdh framträder på scenen under rubriken ”Det genuina göteborgska köket” och Ulf Wagner kommer att avslöja vad ”Matens afrodisiaka” är.

I Matlabbet, som ligger mitt i mässområdet, erbjuds besökarna att för en hundralapp laga mat (och sedan äta den) tillsammans med Gustav Trägårdh, men även andra kända profiler som Paolo Roberto, Louise Johansson som blev Sveriges första mästerkock 2011 i teveprogrammet med samma namn, Håkan Thörnström samt Frida Ronge.

Frida Ronge är kökschef för den hyllade restaurangen vRÅ i Göteborg. Här blandas skandinaviska matlagningstraditioner med det japanska köket i ett kreativt möte, och maten är ofta rå. Ett koncept som ligger rätt i tiden.

– Den asiatiska maten är fräsch och hälsosam. Huvudråvaran i mina rätter och Vrå:s koncept är alltid svensk eller från Nordatlanten, och så smaksätter jag råvarorna med ingredienser från Japan, säger Frida Ronge.

Intresset för hälsosam mat och glutenfria produkter har ökat på senare år. Jessica Frej och Maria Blohm som har skrivit böckerna ”Nytt bröd – baka gott utan gluten” samt ”Nytt fikabröd” kommer från Mitt kök-scenen att lära besökarna hur man bakar naturligt glutenfritt bröd, recept som är så goda att alla vill laga dem, glutenallergiker eller ej.

Övrigt från scenen:
- Linda Lomelino, fotograf, kokboksförfattare och stylist kommer att berätta om sin nya bok ”Sweet food and photography”.
- Champagneprovning med Munskänkarna.
- Paolo Roberto och Anders ”Arga Snickaren” Öfvergårdh möts i kockduellen ”Machokamp” på Mitt kök-scenen.
- Frida Ronge bjuder på matlagning med asiatiska förtecken.
- ”Så äter du gott och håller formen”, ett föredrag med Paolo Roberto
- ”Trixa med molekylär matlagning”, med Douglas R. Spiik. Molekylär kokkonst bygger på kunskapen om de biologiska, kemiska och fysiska processer som äger rum när man lagar mat.
- Håkan Thörnström från Thörnströms Kök bjuder på rimmad torskrygg med äpple- och fänkålscrudité, räkor, rågbrödskrutonger och vitrotspuré.
- Louise Johansson bjuder på ugnsbakad lax, ett recept hämtat från hennes senaste kokbok ”52 helger”

Mitt kök-mässan är en mässa för alla sinnen. När magen och ögat fått sitt lystmäte och fötterna blivit trötta kanske det är dags för lite avkoppling och bubbel. För 100 kronor får besökare ett vinglas och fem dryckeskuponger för att besöka de många och intressanta dryckesutställarna. I Champagnebaren kan besökarna prova flera olika sorters champagne och bubbel tillsammans med experter från Munskänkarna.

Nytt på årets mässa är att den som vill slippa välja själv i myllret av aktiviteter kan köpa ett färdigkomponerat upplevelsepaket till rabatterat pris. Detta för att besökaren ska få ut bästa möjliga mat- och dryckesupplevelse under besöket på mässan. I paketet ingår entrébiljett, vinprovarglas, dryckesremsa, matlagningskurs i Matlabbet, champagneprovning med Munskänkarna och Tidningen Allt om Mat.

För att få en garanterad plats och slippa köer, rekommenderas onlineköp av biljetter.

För mer information kontakta:
Daniel Fritzdorf, projektledare, 08 – 749 41 96, daniel.fritzdorf@stockholmsmassan.se
Elin Sahlin, presskoordinator, 08 – 749 41 46, elin.sahlin@stockholmsmassan.se

Mitt kök Göteborg pågår 30 oktober-2 november på Svenska Mässan i Göteborg och går parallellt med Hem & Villa Göteborg. Mitt kök Stockholm pågår mellan 6-9 november på Stockholmsmässan. Samtidigt med Mitt kök går även mässan Allt för Hälsan. Mitt kök arrangeras av Stockholmsmässan tillsammans med TV4 samt mattidningen Allt om Mat och erbjuder besökarna provsmakningar, nya köksredskap, kokböcker, mattidningar samt ett gediget scenprogram.

Inspiration och kunskap, affärsmöjligheter och nya vänner. Stockholmsmässan är Norden största mötesplats med ett 70-tal branschledande mässor och hundratals nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang varje år.