Sveriges meste tv-kock tipsar om godaste maten för livet ombord

Sveriges meste tv-kock tipsar om godaste maten för livet ombord

Kocken Anders Levén kommer till Allt för Sjön på Stockholmsmässan, 1-9 mars. Tillsammans med inbjudna gäster ska han inspirera alla sjöbussar till att laga bättre mat ombord.  Och som den rutinerade radio- och tv-personlighet han är, sker allt förstås i direktsänd radio.

– Något av det allra viktigaste när man är till sjöss är maten. Livet ombord blir så mycket roligare och mysigare om maten är vällagad och välsmakande. På Allt för sjön kommer jag att visa olika matlagningsknep, knep som man kan ta till när man är begränsad av både kokmöjligheter och tillgången på råvaror säger Anders Levén.

Anders Levén var tidigt ute som tv-kock. Faktum är att han är en av våra första och mesta tv-kockar. Ria Wägner i salig åminnelse.

Sedan mitten av 90-talet har han gjort över 600 tv-program. Sannolikt mest i Sverige. Det kan vara värt att påpeka detta, i dessa tider när matlagningsprogrammen och kocktävlingarna finns i snart sagt varje radio- eller tv-kanal, från tidig morgon till sen kväll, frejdiga kockar och arga kockar, män och kvinnor, en del amatörer, andra proffs.

Anders Levén är proffs. Han är man och han är frejdig. Kock har han varit i nästan hela sitt yrkesverksamma liv, från det att han var 19 år. Att han blev just kock var mer en slump, eller som han säger: ”Det bara hände”.

Idag är han 54 fyllda. Efter att som tonåring ha börjat som konditorelev hamnade Anders Levén så småningom på en av den tidens bästa hotell- och restaurangutbildningar i Sverige, den på Kristineberg i Stockholm.

Sedan följde jobb på stockholmskrogarna Coq Roti, Wermdö Golfklubb, Finsmakaren och SAS Radisson i Frösundavik. Dessutom gjorde han en sväng ut i Europa där han bland annat fick jobb som chefskock på det kända schweiziska kurhotellet Lenkerhof  i Lenk Berner Oberland.

När man läser Anders CV förstår man att han med utgångspunkt i kockyrket har förmågan att både utveckla och bredda. Dessa förmågor är viktiga ingredienser i det som har gjort honom till något mer än ”bara” kock, han är även en matkreatör och en entreprenör.

I Anders Levéns CV står att läsa följande: Kock, restauratör, författare till sex böcker, programledare och kock i tv och radio, estradör, matkreatör, hovmästare på HMS Älvsnabben, jägare, korvmakare och entreprenör. Anders är alltså en man med många järn i elden.

Anders Levén fostrades även som kock när han gjorde lumpen ombord på HMS Älvsnabben, Marinens stora skolfartyg som varje år tog rekryter och kadetter på långresa över fjärran hav, till exotiska platser runt hela jorden.

Anders fick vara med på Älvsnabbens sista långresa 79/80, från Stockholm över Atlanten via Västindien, igenom Panamakanalen och upp längs med USA:s västkust, hela vägen till Vancouver i Kanada. Sedan hem igen. Det var en tid som lärde Anders en hel del om mat och mathållning. Ena veckan i kalla vatten, snudd på i arktiskt klimat, andra veckan i tropiska vatten. Ibland is på bänkar och skåp i kabyssen, ibland på tok för varmt också i kylutrymmena.

Anders Levén berättar gärna om sin tid som rekryt på Älvsnabben, en tid som kom att betyda mycket för honom som kock och restauratör. Anders var hovmästare ombord. Hans uppgift var att serva befälen i deras speciella mäss. Var tredje timma, dygnet runt, var det skaffning. Då gällde det att vara alert. Rekryterna i kabyss och mäss fick jobba skift, de sov i korta pass varhelst det fanns plats. Hade man tur fanns en ledig hängmatta.

– En stor bit ombord var maten. Ibland skulle den vara varm, ibland kall. Det gällde att hänga med i svängarna. Man byggde upp en viss känsla, man lärde sig läsa av. De här kunskaperna, den här känslan, har jag haft nytta av också senare i livet, när jag gjort mina menyer och när jag mött mina gäster, säger Anders.

Anders verkar vara en glad och vänlig person. Han förefaller också vara avskalad all prestige och allt traditionellt karriärstänkande. Och därför är det säkert ingen slump att hans två restauranger ligger där de ligger, vägg i vägg med byggvaruhuset Fredells i Nacka. Oglamoröst och rustikt på något sätt. Rustikt som råspont. Inte Fina gatan precis. Ändå förstklassig mat gjord på de bästa råvarorna. La Planche (plankan) och Little Fred (ja, för den som inte fattar, Little Fred efter ”storebror” Fredells). Dukade bord eller take-a-way, vilket som, och så hans specialitet: Egenproducerade kryddiga korvar, på menyn eller också att köpa hem.

På Allt för Sjön kommer Anders att visa på menyer lämpliga för livet ombord. Enkla att laga och ruggigt goda. Han kommer att laga några av de rätter han tagit fram speciellt för Allt för Sjön. Och detta gör han ibland tillsammans med en gäst, någon personlighet med båtanknytning. Anders kommer förstås också att prata om lämpliga råvaror att ha med sig ut på sjö och hav.

– Båten har begränsade stuvnings- och skafferiutrymmen, liksom många gånger också begränsade möjligheter att kyla maten. Därför måste man tänka efter före, när det gäller maten och matens hållbarhet.

– För den korta weekend-turen är matvarorna förstås inte lika svårhanterade som när man är ute en längre tid. Basråvarorna tar man med sig hemifrån, som potatis, ris, pasta, rotfrukter, olivolja, socker, salt och peppar. Lite torrmjölk i reserv är också bra att ta med. Och så färska kryddor i kruka. Kryddorna  håller sig skapligt, med lite skötsel.

– De här sakerna kan man ta med sig i tillräcklig mängd. De är dessutom  lättstuvade då de är hyfsat okänsliga och har skaplig hållbarhet också i rumstemperatur.

– Värre är det med färskvarorna. Om man bara är ute några dagar, ska det som är känsligast ätas först. Alltså först fisk och skaldjur, sedan färskt kött och slutligen det som är torkat eller rökt.

– Är man ute lite längre får man köpa under hand. Runt om i skärgården finns handelsbodar. Där kan man köpa färskvarorna, alltså mjölken och brödet, köttet och fisken. Dessutom, tillägger Anders, glöm inte abborren, den lokalt fångade, eller varför inte rödspättan eller gösen?

På Allt för Sjön kommer Anders att presentera Levéns röra, en variant på Skagenröra. Ett exempel på att hans mat ofta är lite utöver det vanliga. Gör han en Toast Skagen, så är det inte ”bara” en Toast Skagen, det vill säga räkor med de sedvanliga ingredienserna, majonnäs, dill, pepparrot, rödlök och citron. Anders spetsar röran med lite whiskey – och vips så har han fått till en smakupplevelse utöver det vanliga.

För mer information, kontakta:

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.